Samtidigt som samhället ställer om ökar batteribehovet . Därför måste Northvoltprojektet vara i gång senast om två år. ”Det är då biltillverkarnas behov av batterier ökar snabbt”, säger Jesper Wigardt, kommunikationschef vid Northvolt.  

annons
annons

Northvolts batterifabrik i Bergsbyn utanför Skellefteå befinner sig än så länge i ett installationsskede, men sedan fordonsjätten Volkswagen gick in med en order på 120 miljarder kronor i mars innebär det att nästa snabbväxel måste läggas in.

”Vi kommer att behöva bygga större än vad som var originalplanen”, säger Jesper Wigardt till Di. 

2023 viktigt år

Så den avgörande frågan är nu om Northvolt kommer hinna leverera till billtillverkarnas ökande behov. 2023 ser ut att vara det gyllene årtalet då bilbranschen behöver ett större behov av battericeller, enligt Jesper Wigardt.

”Biltillverkarna kommer att gå från enstaka modeller per märke till ett brett sortiment av elbilar”, säger han.

Högriskprojekt

Linda Wårell, biträdande professor i nationalekonomi vid Luleå tekniska universitet, säger att det dock fortfarande handlar om ett högriskprojekt och då finns det inga garantier till framgång.

”När det är högrisk kommer det alltid finnas vinnare och förlorare. Norra Sverige är inte de enda platserna i världen där det satsas på fossilfritt”, säger hon.

Läs mer: Stororder från VW till Northvolt

 

ANNONS
ANNONS