Kalendern är smockfull av möten och övertidstimmarna alldeles för många. Här är expertens tips på hur du minskar stressen på jobbet.

”Om du börjar med ett stort problem och du samtidigt är stressad och har för mycket att göra är det väldigt lätt att misslyckas”, säger strukturexperten David Stiernholm i en artikel i Dagens Nyheter.

Han påtalar vikten av att inte komplicera arbetet för mycket – att ”hitta grundproblemet”. Fråga dig själv fem gånger vad problemet egentligen är, och kom fram till var allting grundar sig. Att göra problemet för stort kan förlama handlingskraften, enligt artikeln.

ANNONS
ANNONS

Det är också viktigt att avsätta ”egentid” menar Stiernholm. Möten tar plats i kalendern, så varför kan inte tid för eget arbete också göra det? Se till att boka in tid där du bara kan jobba. Se till att du har egentid på kontoret, och inte förlägger den till kvällar och helger.

Slutligen säger David Stiernholm att det är av yttersta vikt att kräva tydliga deadlines och mål. Det är ingen idé att stressa i onödan för att göra klart något som kan vänta, och omvänt är det väldigt onödigt att nedprioritera ett projekt som är brådskande.

”Om man är ambitiös är det lätt att tänka okej, det är brådskande så jag måste släppa allt annat och göra det direkt. Du borde istället fråga chefen, när behöver du egentligen ha det klart? Och inte nöja sig med så ”snart som möjligt” för det kan betyda väldigt olika för olika personer”, säger Stiernholm till DN.