Många tänker inte på promenad som motionsform. Men motionen har en rad hälsofördelar som de flesta kan ta del av.

ANNONS

Att ta en promenad är det många som gör för att rensa tankarna eller bara få frisk luft.

Faktum är att det faktiskt är en av de bästa motionsformerna – som leder till både bättre fysisk och mental hälsa.

Det säger Dana Santas, en certifierad coach inom styrka och kondition.

”Promenad är den mest underskattade motionsformen för både kropp och själ, och samtidigt fettförbrännande, som finns för människor,” säger hon till CNN.

”Jag promenerar varje dag.”

ANNONS
ANNONS

Förlänger livet

Dana Santas får medhåll av Harvard Medical School som i en rapport pekar på att en promenad verkligen kan förlänga livet.

Rapporten visar att promenera två och en halv timme i veckan, eller knappt 22 minuter om dagen, kan minska risken för hjärtsjukdomar med 30 procent.

Flera andra studier har visat att motionsformen förbättrar minnet och den kognitiva förmågan. Den minskar även risken för demens och Alzheimers sjukdom hos äldre män.

Promenader minskar stressnivåer och gör det lättara att sova, särkilt när det sker i naturen – visar flera studier.

Bygger relationer

En promenad bygger även tätare relationer eftersom man har tid att samtala med sin promenadpartner. Studier har även visat att det begränsar brott när människor rör sig mer i sina närområden.

Andelen inaktiva amerikaner uppgår till mellan 17 och 50 procent, beroende på var i landet de bor. För många är det ett första steg, bokstavligen talat, att börja röra på sig.

ANNONS
ANNONS

Promenader är mycket lättare för de flesta att ta sig an, än att ta sig till gymmet, enligt Evan Matthews, docent i träningsvetenskap vid New Jersey’s Montclair State University.

”Det kan vara en 10-minuters promenad till jobbet, en 10-minuters promenad på din lunchpaus och en 10-minuters promenad hem från jobbet”, säger han till CNN.

Läs mer: Så bygger du din hälsa – utan att springa en meter