Efter en natt av dålig sömn och för få timmar kan det vara frestande att trycka på snooze-knappen och stanna i sängen de där extra minuterna. Trots att det verkar lockande är det något som bör undvikas, skriver The Independent.

PS Supersommar – Här kan du följa vår artikelserie där vi avslöjar superknepen för bra hälsa och välmående. God och glad sommar!

De flesta gör många misstag som stör vår sömn, och att snooza på morgonen är en av dem. Istället för att ge oss en känsla av pigghet leder det till ett tungt uppvaknande och ett segt huvud.

Faktum är att snooze-knappen kan skada både hjärna och kropp, då hastiga uppvakningar och insomningar leder till förvirring. Experter kallar fenomenet för ”sleep inertia” – eller sömntröghet.

LÄS ÄVEN: Släck törsten och boosta ditt humör [Dagens PS] >

ANNONS
ANNONS

Det är en period av förvirring när din kropp faktiskt fortfarande är i viloläge, inklusive vissa delar av din hjärna som inte är riktigt uppvärmda. Minnet, reaktionstiden och förmågan att utföra olika analytiska uppgifter inte i full fungerande ordning.

Vanligtvis varar denna period i högst 15 minuter, men med det förvirrande snoozandet kan det hålla i sig i hela fyra timmar. Din kropp luras till att tro att den åter ska falla i djup sömn, för att sedan hastigt väckas upp igen.

Hur svårt det än är att kliva upp när larmet ringer kommer det garanterat göra dig piggare under förmiddagen. Efter en kvart är även hjärnan igång och du är redo för dagen.

KÄLLAWhy pressing snooze button isn’t good for body or brain, according to sleep experts [The Independent] >