Rederigruppen Maersk sätter skarpare mål för en sjöfrakt med lägre koldioxidutsläpp, berättar vd:n Soren Skou för Financial Times.

ANNONS

Den danska rederigruppen AP Moller-Maersk, näst störst i världen sett till volym, flyttar fram ett mål om att få bort koldioxidutsläppen från sin fraktverksamhet till 2040.

Tidigare var målet att bli klimatneutrala till 2050. Företaget sätter också mer ambitiösa mål till 2030 – då ska utsläppen halveras per container och en fjärdedel av all sjötransport ska använda grönare bränslen.

Soren Skou, vd på Maersk, säger till Financial Times att när företaget först satte målet om koldioxidneutralitet 2050 var det ett ”månskott” då ”de inte hade en aning om hur de skulle komma dit”.

Amazon och Ikea kräver grön frakt

Men sedan dess har marknaden förändrats. Företag med stora fraktvolymer som Amazon, Ikea och Unilever har nu krav om koldioxidfria transporter 2040 för att nå sina egna klimatmål. Maersk har redan beställt sina första skepp som kan drivas på grön metanol.

”Vi ser oss själva som ledande när det gäller hur man kan minska koldioxidutsläppen i en av sektorerna som är svåra att minska. Vi tror att detta är rätt sak att göra”, säger Soren Skou till Financial Times.

Maersk vill få hela verksamheten koldioxidneutral

”Det kommer att bli enormt utmanande. Det finns inte mycket buffert i strategin”, säger Jacob Sterling, Maersk chef för avkarbonisering.

Maersk ska nu bli koldioxidneutralt i hela verksamheten till 2040 – det tidigare målet gällde endast fraktverskamheten till 2050.

Skou erkänner att sätta ett mål till 2050 var ”relativt enkelt för mig som vd att göra” eftersom det skulle bli upp till hans efterträdare att implementera. Men de nya målen till 2030 kan bara uppfyllas med ”klara framsteg” de kommande fem åren, så de är ”troligen viktigare” än målet om koldioxidneutralitet.

ANNONS
ANNONS

Svårt att hitta bränsle

Den svåraste utmaningen kommer vara att få tag på gröna bränslen i tillräckligt stora volymer.

”Det är inte en trivial sak. Ingen producerar det i någon verklig mängd i dag”, säger Soren Skou till Financial Times.

Läs även: Maersk köper bolag för förnybart bränsle [Dagens PS]