Problemen för Husqvarna avlöser varandra. Bolagets robotgräsklippare visar tekniska problem samtidigt som viktiga reservdelar saknas.

ANNONS

Det rör sig om ett feltillverkat kretskort hos en av Husqvarnas underleverantörer. Felet leder till att paradprodukten och storsäljaren, med en prislapp på 9 000–60 000 kronor, har slutat fungera hos kunderna.

Enligt Di rör de tekniska problemen totalt åtta modeller och ett stort antal robotgräsklippare, och gäller även andra länder förutom Sverige.

Kritiken växer

Nu väller kritiken in mot Husqvarna – som inte har varit tillräckligt tydliga angående problemen kopplade till gräsklipparna.

En kund som kritiserar bolaget är Thomas Palmberg, vars robotgräsklippare fungerade i fem dagar.

”Jag ringde till en av Hus­qvarnas verkstäder som berättade att jag fått en ’pro­blemklippare’ och att jag inte var den första, utan de hade 30 stycken hos sig”, säger han till Di.

Problemet fortsätter dock eftersom det fortfarande råder en glo­bal brist på elektroniska komponenter – som gör att bolag som Husqvarna inte får tillgång till nya kretskort tillräckligt snabbt.

ANNONS
ANNONS

Långdragen process

Thomas Palmberg har tröttnat på att vänta och vill ha pengarna tillbaka. Ännu en sak som kommer ta tid.

”Jag är missnöjd med Husqvarnas agerande mot oss kunder, de borde ha kon­taktat oss och återkallat klip­parna. Jag begärde återköpet för mer än en vecka sedan men återförsäljaren måste få det godkänt genom Hus­qvarna först och det har de inte fått än.”

Husqvarna har bett om ursäkt för de felproducerade robotklipparna på Facebook. Men skadan kan redan vara gjord menar en återförsäljare.

”Detta slår tillbaka mot Husqvarna, det skadar ryk­tet”, säger återförsäljaren till Di.

Läs mer: Husqvarna ökar vinsten andra kvartalet

 

 

ANNONS
ANNONS