”Nu kommer det ta hela andra kvartalet innan allt är tillbaka till det normala”, säger Claes Sundmark, försäljningschef vid Göteborgs hamn, till Ny Teknik.

annons
annons

Sjöfarten var redan hårt prövad när det enorma handelsfartyget Ever Given för några veckor sedan gick på grund och ställde sig på tvären och stoppade all fartygstrafik i båda riktningarna i Suezkanalen.

Redan efter Kinas nedstängning i pandemin i fjol kom containrar på villovägar och bristen på containrar ställde till det för fartyg som skulle lossa och lasta och nu, efter haveriet i Suezkanalen, uppges kalabalik omgärda världens logistikkedjor.

Claes Sundmark vid Göteborgs hamn beskriver det som hände i Suezkanalen som ”lök på laxen”. Följderna blir långvariga med fartygsköer till hamnarna och containrar som hamnar på fel ställen.

Han räknar med att det tar hela andra kvartalet innan läget återgår till mer normalt.

Kanske kan det lätta i sommar, säger han till Ny Teknik och får stöd av Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren, som tror att det slår mot näringslivet, samtidigt som han spår att sjötransporter blir dyrare vilket i slutändan drabbar konsumenterna.

ANNONS
ANNONS

Dock påverkas inte exportbolag med marknad i Europa, menar han, och i viss mån kan svenska företag få konkurrensfördelar av Suezstoppet, menar han.

Läs hela artikeln i Ny Teknik.