Tillhör du skaran som jobbat hemma mer än på kontoret på sistone? En positiv effekt av pandemin och isoleringen är att våra teknikfärdigheter ökar. Vare sig vi vill det eller inte. 

Det senaste halvåret har många av oss blivit tekniknördar. Ensamma hemma med datorn och andra tekniska prylar. Det finns till och med en engelsk benämning på det: ”Digital upskilling”.

Det är dock inget nytt, enligt Reuters. Förra året tillkännagav Amazon ett initiativ, värt 700 miljoner dollar, som skulle boosta företagets arbetskraft att blir mer tekniska. Konsultföretaget PricewaterhouseCoopers rullade ut sitt 3 miljarder dollar-program, och andra bolag som IBM och Home Depot gjorde det samma.

Pandemin fick företagen att lägga in en högre växel, på den förändring som redan var igång.

”Sedan pandemin startade, så påskyndar företagen utvecklingen av sina digitala teknologier,” sa Gianni Giacomelli, innovationschef på Genpact, ett bolag som hjälper företag med förändringsprocesser, i ett uttalande.

”De gör det möjligt för människor att lära sig saker på sina enheter, var de än är, när de än vill”.

Heta färdigheter

Vilka tekniska färdigheter är det då som vi har lärt oss?

ANNONS
ANNONS

När sociala nätverket Linkedln analyserade färdigheter för heta arbetstillfällen under sommaren så hamnade datavetenskap, datalagringsvetenskap, teknisk support och digital kompetens – samtliga på 10-i-topp listan.

Men det räcker inte med att de anställda lär sig nya färdigheter på datorn för att företaget ska skjuta i höjden, enligt Genpact’s Gianni Giacomelli.

Istället är det kollektiv intelligens och hur de anställda interagerar med varandra som är det viktigaste. Så att jobba hemma, men att ändå vara uppkopplad med digitala möten – är en viktig del i utvecklingen.

”Skapa möjligheter för anställda att hämta kunskap och dra lärdom från varandra”.

 

Relaterade artiklar: Bästa tipsen för ett effektivare distansarbete Dagens PS