Hamburgerkedjan Max vd Richard Bergfors tycker att tjänsterna med matbud är för dyra, och lämnar restaurangerna utan marginaler. 

Det är i en lång intervju med Dagens Nyheter som hamburgerkedjans vd slår hårt mot matleveransföretagen.

”I princip kan det vara noll i marginal för oss på vissa grejer som körs ut”, säger Richard Bergfors till Dagens Nyheter.

Leveranser spelar allt större roll

Matleveranserna, med cykel, moped och bil från till exempel Foodora, Uber eats, Wolt och Bolt, har spelat en allt större roll under pandemin när det gäller att få leverera mat till kunder som inte längre själva söker upp restauranger.

”De spelar en jättestor och viktig roll för hela restaurangbranschen. Samtidigt ska man tänka på att det kostar mycket pengar. De tar en rätt stor del av både vår och andras marginal, och då blir det inte jättelönsamt för oss tyvärr”, säger Richard Bergfors till DN.

Max har klarat pandemin relativt bra. Även om man tappat en halv miljard i omsättning är tappet betydligt mindre än restaurangbranschen i stort, där snabbmatsföretagen klarat sig bättre än andra. Max levererade trots pandemin en vinst på 300 miljoner kronor helåret 2020.

ANNONS
ANNONS

Kan köra ut själva

Richard Bergfors, som varit vd för Max Burgers sedan 2002, uppskattar grovt att matvaruleveranserna stått för 25–30 procent av omsättningen under pandemin.

Han påpekar att vissa amerikanska delstater satt upp ett tak för hur mycket matvaruleveransföretagen kan ta ut i ersättning och vill se något liknande i Sverige. Annars kan till och med Max se över om de inte ska köra ut maten själva istället med egna matbud, framkommer det i artikeln i Dagens Nyheter.

”Det har gått från noll och ingenting för fem år sedan, till en ganska hyfsad del av vår totala affär, till att under det senaste året vara en betydande del.”

Läs hela intervjun i Dagens Nyheter.

Läs mer: Hamburgerjättens vd: Vi är regeringens slagpåse – Dagens PS