TikTok har det senaste året höjt priserna kraftigt på en annons. Enligt Bloomberg kostar nu en annons upp mot två miljoner dollar, motsvarande 16 miljoner kronor, på den sociala videoplattformen. 

Den kinesiska appen TikTok där användare lägger upp korta videoklipp har höjt sina priser på annonser rejält, enligt ett dokument som Bloomberg fått tag på. Appen begär nu 1,4 miljoner dollar för en så kallad takeover-annons i USA det tredje kvartalet 2021.

De tänker också fortsätta höja priserna. I det fjärde kvartalet kommer priset på TikTok för en annons vara över 1,8 miljoner – och mer än 2 miljoner, motsvarande 16 miljoner kronor, på helgdagar.

Ökat användarbasen kraftigt

Priset har ökat mycket tack vare att antalet användare också gjort det. Tidigt 2018 hade appen 11 miljoner användare, i augusti i fjol hade siffran växt till över 100 miljoner aktiva användare varje månad. En annonsör som köper TikToks dyraste annonser kan generera upp mot 109 miljoner exponeringar, skriver Bloomberg.

TikToks annonstjänst är fortfarande underutvecklad jämfört med konkurrenterna, enligt analytiker som Bloomberg talat med. Användarbasen har växt snabbt, men annonsmodellen tar längre tid att utveckla. Samma cykel har Facebook, Instagram, Snap, Pinterest och Youtube gått igenom tidigare.

Marknadens utveckling talar för företag som TikTok. Mer etablerade konkurrenter som Facebook och Youtube hade en försäljningstillväxt på annonser på 48 respektive 46 procent det första kvartalet.

”Vi förutspår en löjligt snabb tillväxt för digitala annonser”, säger Brian Wieser, global chef för omvärldsanalys på marknadsföringsbolaget GroupM.

Populärt bland tonåringar

Han förutspår en explosiv utveckling för TikTok framöver.

ANNONS
ANNONS

”Annonsörer har inte riktat sina videobudgetar till TikTok på det sätt de gör för YouTube. Men det är bara en tidsfråga”, säger Brian Wieser på marknadsföringsbolaget GroupM.

Företagets största tillgång är dock också dess största hinder när de gäller annonser. TikTok är väldigt populärt bland tonåringar, 45 procent av dess användare ä tonåringar, men företag drar sig mer för att köpa annonser riktade till minderåriga än mot vuxna.

Läs mer: Trumps försök att förbjuda Tiktok rivs upp av Biden