November har flera stora rea högtider. Startskottet infaller den 11 november med världens största readag Singles day, tätt följt av Black friday och Cyber monday.

Men trots sin popularitet runt om i världen visar Prisjakts statistik att Singles day genererar blygsamma rabattsatser på den svenska marknaden.

Sedan Singles days intåg på den svenska marknaden år 2017 har många köpsugna svenskar letat efter erbjudanden under readagen. Enligt statistik från Prisjakt ökade svenskarnas köpintresse under Singles day 2018 med drygt 84 procent jämfört med rean 2017. Men reahögtiden är fortfarande långt ifrån att nå samma nivå som i Asien, framgår det i ett pressmeddelande.

Under Singles day 2019 minskade svenskarnas köpintresse något, vilket som kan bero på de blygsamma rabattsatser som erbjudits de senaste åren. Jämförelsetjänstens statistik visar nämligen att priserna enbart sjönk med 0,51 procent på totalen under fjolårets rea, något som kan jämföras med Black friday som 2019 hade en genomsnittlig prissänkning på 5,97 procent.

”Eftersom november redan innefattas av flera stora readagar som Black friday och Cyber monday är det många återförsäljare som avvaktar under Singles day och erbjuder större rabattsatser under de mer prioriterade högtiderna. Att Singles Day dessutom infaller under mitten av månaden, medan Black Friday kommer lägligt till lön och julhandeln, kan vara en förklaring till att Singles day varken fått genomslag bland handlare eller konsumenter i Sverige”, säger Oscar Hagman, dataanalytiker för Prisjakt Insights.

Blev dyrare i stället för billigare

Prisjakts statistik visar att populära produktkategorier som jackor, löparskor, bärbara datorer, tangentbord och möbler till och med gick upp i pris under Singles day förra året. Samtidigt går det att fynda om man gör sin research i förväg. Enligt Prisjakts statistik hade totalt 5,66 procent av produkterna en rabatt på 10 procent eller mer under fjolårets Singles day och inom exempelvis produktkategorin parfym gick nästan hälften (47,55 procent) av varorna ned i pris.

ANNONS
ANNONS

”Vissa svenska butiker har valt att satsa på Singles day, och därför går det fortfarande att göra enstaka bra deals. Men i fjol märkte vi tydligt att det finns en viss reatrötthet bland både butiker och konsumenter”, säger Oscar Hagman.

Läs mer: E-handelsgurun ger fem tips för webbshoppen [DagensPS.se] »