Sajten Företagandes e-handelsexpert Niklas Helgesson presenterar i en ny video tips på hur du som företagare kan lyckas med din e-handel. 

Niklas Helgesson är samarbetspartner på Företagande och vd för E-handels-konsultbolaget Ecomerco. I en ny video listar han fem tips till näthandlare för att förbättra verksamheten.

Satsa 20 procent på marknadsföring: Niklas Helgesson föreslår att företagare lägger 20 procent av sin planerade omsättning på marknadsföring.

”Du behöver lägga pengar på annonsering, du behöver kanske ha någon som är duktig på organisk trafik: SEO. Du behöver kanske ha influencers eller andra sorters marknadsaktiviter. Du kanske till och med behöver en egen marknadsavdelning”, säger han.

Förstå din trafik: Helgesson betonar att det är viktigt att lära känna besökarna som kommer till sajten.

”Du behöver förstå varför de kommer dit, varför de handlar och framför allt varför de inte handlar. /…/  Du behöver jobba dagligen i verktyg som Google Analytics, Adobe Analytics och Google Search Console och förstå via ren datanalys varför något inte fungerar eller fungerar”, säger han.

”Det finns många sätt att forska i det, men det är viktigt att få reda på varför det inte funkar”, säger han vidare.

Fokusera på återmarknadsföring: Att inte jobba med ”remarketing” är lika illa som att be folk som kommer till mellandagsrean ställa sig sist i kön varje gång de kommer till butiken, säger Helgesson. Han menar att det ska tas steg som gör det enklare för återkommande kunder.

ANNONS
ANNONS

”Det är helt bortkastat. De som har som har kommit längre i tratten behöver du försöka fånga upp igen genom någon form av remarketing eller re-targeting”, säger han.

Skapa kundlojalitet: Helgesson framhäver den hårda konkurrensen online, där kunder kan gå till Prisjakt och andra sidor och jämföra priserbjudanden.

”Du behöver överträffa förväntningarna. Vi kan prata om saker som att skicka med en goodie bag till kunder eller någon form av välkomsterbjudande”, säger han.

”Tänk på det, att ta hand om dina kunder”, sammanfattar han.

Fokusera på kärnverksamheten: Som företagare är det viktigt att fokusera på sitt eget kompetensområde, menar Helgesson.

”Koncentrera dig på det som du är duktig på och ta in konsulter eller anställda för att bygga upp organisation kring det du inte kan hantera. Det finns otaliga exempel på där man har världens bästa produkt, världens bästa sajt, men man får ingen traction för man har missat marknadsföring och sälj”, säger han.

”Man behöver helheten”, konstaterar han.

Läs mer: E-handeln i Sverige slår nytt rekord – igen [Dagens PS]