Svensk e-handel fortsätter att öka. Det första kvartalet 2021 steg sektorn med 42 procent, enligt siffror från betaljätten Paypal.

Nya siffror från betaljätten Paypal visar att svensk e-handel ökar med 42 procent under det första kvartalet 2021. Det inkluderar även resebranschen, där försäljningen fortsatt är svag, skriver Dagens industri.

”Svenska handlare fortsätter att öka digitalt och ser ut att fortsätta slå nya rekord. Vi har en mycket stadigare tillväxt än de flesta”, säger Jonas Breding, chef för norra Europa på Paypal till Di.

Särskilt utmärkande för Sverige är att e-handelsexporten växer, vilket inte är en trend i övriga Europa. Både i Sverige och Europa är det främst på mindre orter som tillväxten är hög.

”Det finns en otroligt stor digital kompetens utanför storstäderna som storbolagen inte är lika snabba att ta tillvara på. Små och medelstora företag på landsbygden har varit bäst i Europa på att utnyttja de försäljningsmöjligheter som pandemin har fört med sig och leder utvecklingen just nu”, säger Jonas Breding till Di.

Kosmetik var den mest ökande kategorin 2020, med en uppgång i försäljningen på 172 procent. Datorspel och gaming ökade med 133 procent, mat och dryck med 110 procent. Resor sjönk mest, ned 57 procent, följt av böcker med 50 procent och husdjursprodukter, ned 25 procent, enligt Paypals siffror.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Systembolaget kräver monopol på e-handel