Matleveransbolaget Foodora kritiseras nu hårt av anställda och facket. Anställda vittnar om att känner sig pressade att jobba trots att de är sjuka.

En av de genomgående rekommendationerna under coronapandemin är att folk ska stanna hemma vid minsta tecken på symptom.

Nu framkommer det att anställda hos Foodora upplever sig pressade att jobba trots att de är sjuka, rapporterar SvD.

”Det här är ett ovanligt krångligt sätt att sjukanmäla sig”, säger Lars Karlsson, ombudsman på Transportarbetarförbundet.

Pressade till arbete

De matbud som SvD har varit i kontakt med uppger att de har arbetat efter att ha blivit nekade sjukanmälan.

Grunden till den upplevda pressen hittas i ett krångligt system för sjukanmälningar och anställningskontrakt som löper tre månader i taget.

ANNONS
ANNONS

”Ingen tvingas att jobba. Men många nya bud uppfattar det som att de inte kan vara sjuka efter klockan 10, eller så riskerar de att bli av med jobbet”, säger ett bud till SvD.

Missvisande system

Foodoras riktlinjer anger att en sjukanmälan måste göras innan klockan 10 på förmiddagen för varje enskild sjukdag.

En sjukanmälan kan antingen göras genom att ringa till ett särskillt nummer för att få hjälp av en HR-anställd eller genom en telefonsvarare för att sedan själv göra en sjukanmälan i Foodoras interna system.

Om anmälan sker efter klockan 10 får den anställda en så kallad strike – en markering mot att denne inte dök upp på passet.

Vidare kan sjuklönen utebli om sjukanmälan nekas och den anställde missar sitt pass.

Bristfällig information

Foodora själva hävdar att de godtar sjukanmälningar efter klockan 10, vilket då registreras genom en manuell registrering.

ANNONS
ANNONS

Detta nämns dock inte i Foodoras intranät, enligt SvD.

”Deadline för att ringa in och sjukanmäla sig är fortfarande klockan 10.00”, uppger riktlinjerna som SvD har tagit del av.

Läs mer: Chaufförer tvingas köra 15 timmar i sträck [Dagens PS] >>