Sajten Företagandes e-handelsexpert Niklas Helgesson listar hoten och ger tips inför Amazons lansering i Sverige. Han underskattar inte effekten av e-handelsjättens intåg. ”Det är lite som att bli invaderad av Ryssland”, säger han. 

Niklas Helgesson börjar med att klargöra hur stor del av marknaden Amazon brukar erhålla när de intar ett nytt land.

”Man har kanske 15 procent i snitt. I Tyskland har man runt 27 procent och där har man också funnits i några år”. Han ger Australien som ett exempel som liknar Sverige, och konstaterar att bolaget enbart har en marknadsandel på någon enstaka procent där.

Hoten

Helgesson listar tre hot som svenska e-handlare bör vara vaksamma inför, när Amazon rullar ut sin sajt.

Svenska marknadsplatser drabbas: Fyndiq, Tradera och Cdon ligger illa till när de får en massiv internationell konkurrent, menar Helgesson. ”De kommer givetvis ta en stor smäll av det här”, säger han.

Svårare att starta upp e-handel: ”Det kommer att bli dyrare att bygga upp ett varumärke från scratch”, säger han. Det kan dock finnas en lucka för vissa nischbolag som har en internationell prägel.  ”Men att starta upp ’Bosses bildelar’ med en egen e-handelsajt kommer bli svårare”, konstaterar han.

Utländska företag kommer in i Sverige: ”Utländska e-handlare kan sälja varor på Amazons svenska marknadsplats för att komma åt de svenska konsumenterna”, säger han.

ANNONS
ANNONS

Han påpekar också att tullproblematiken som finns med e-handelsplatser Alibaba försvinner.

”Det kommer att vara helt möjligt för amerikanska företag att sälja i Sverige via den svenska Amazon-marknadsplatsen”, säger han vidare.

Möjligheterna

Helgesson vill inte bara måla upp en mörk bild och listar självklart även tre möjligheter som uppstår i ett post-Amazon-Sverige.

Gynnar konsulterna: ”Alla IT-konsulter, alla e-handelskonsulter, alla marknadsföringskonsulter som har tagit en rätt hård smäll” har en möjlighet att skaffa många uppdrag, konstaterar han.

Svenska företag kan sälja internationellt: Helgesson ger USA, Spanien, Frankrike, Sydamerika som exempel.
”Att gå med i Amazon för att lansera produkter och varumärken på främmande marknader är relativt enkelt”, säger han.

Går att sälja utanför Amazon: ”Tänk också att det faktiskt är ganska få kategorier som finns på Amazon i startskedet”, säger han.  ”Det går faktiskt att göra ganska bra affärer även utan Amazon, så se det för vad det är”, fortsätter han.

Läs mer: E-handelsgurun ger fem tips för webbshoppen [Dagens PS]