E-handel har blivit räddningen för skogsbolagen – genom förpackningar. Samtidigt som efterfrågan på papperstillverkning minskar kraftigt.

ANNONS

Den digitala eran innebär att vi överger papper som tidningar, reklamutskick och brev.

I Sverige handlar det om en halvering av grafiskt papper – från 5,5 miljoner ton 2010 till 2,8 miljoner ton 2020.

Pappersdöden breder ut sig

Och pappersdöden ser ut att ha kommit för att stanna.

”Om man tittar på Stora Enso har vi de sista 10–15 åren transformerat oss bort från papper. Åtminstone sedan 2007 har det varit en nedgång inom de här segmenten. Det här kommer bara att fortsätta, digitaliseringstrenden är så stark”, säger Stora Ensos vd Annica Bresky till Di.

E-handel räddningen

Samtidigt är dock e-handel räddningen för skogsbolagen, eftersom den kräver förpackningsmaterial.

Under samma tioårsperiod som grafiskt papper har halverats har förpackningsmaterial ökat från 5,9 miljoner ton till 6,55 miljoner ton i årlig produktion.

ANNONS
ANNONS

Så de stora investeringar som på 1990-talet gjordes på pappersmaskiner har nu ändrat bana och satsas på förpackningar istället.

Exempel är Billerud Korsnäs som har investerat 7,6 miljarder i sin nya kartongmaskin KM7 i Gruvön och Stora Enso som ställer om pappersbruket i Uleåborg till produktion av wellpapp-komponenten kraftliner.

Ljus framtid

Enligt Oskar Lindström, skogsanalytiker på Danske Bank, så ser det bra ut för de svenska skogarna framöver där han beskriver råvaran som ”extremt eftertraktad” i ”välskötta skogar som växer”.

”Vi har väldigt mycket privatägda skogar, där avverkningsplanerna har höjts. Den andra fördelen, som gör att vi kan ha så höga virkespriser, är att vi en välinvesterad industri där hela stocken används”, säger han och sammanfattar:

”Vi har en komplett industri: sågverk, massabruk, pappersbruk, det sista spillet blir bioenergi.”

Läs mer: Nya rekord: Svensk e-handel ökar 42 procent

ANNONS
ANNONS