Allt fler av oss handlar mat på nätet. Samtidigt är det dålig lönsamhet för matjättarnas e-handel.

ANNONS

Under pandemin har e-handeln fått en rejäl skjuts inom dagligvaruhandeln.

”Vi hade en e-handel som växte med över 100 procent förra året. Väldigt många äldre handlade online för första gången efter uppmaningarna att inte besöka butiker”, säger Axfoods vd Klas Balkow, till Di.

Samtidigt är det svårt för matjättarna att tjäna pengar på online-försäljningen.

Måste effektiviseras

Där måste driften effektiviseras ännu mer för att det ska bli lönsamt.

”Automatiserade lager är en väldigt viktig del i det. Men det handlar också om digitala smarta lösningar när det gäller kunderbjudandet”, säger Icas vd Per Strömberg som tillägger att e-handeln inom Ica Sverige går med förlust än så länge.

ANNONS
ANNONS

”Det är naturligt eftersom den är i en stark utvecklingsfas”, säger han.

Snabb förändring

Hela marknaden är i snabb förändring och nya aktörer dyker upp som vill ta andelar från de stora spelarna.

”På sikt är det möjligt att aktörer som Amazon också kliver in på den här marknaden. Det är en marknad som utvecklas väldigt mycket nu och för oss gäller att inte bara titta mot de lokala dagligvaruaktörerna utan på hela marknaden”, fortsätter Per Strömberg.

Han tror dock att kunderna även vill kunna besöka fysiska butiker, så det måste finnas en kombination med e-handeln.

Per Strömberg säger vidare att det i grund och botten handlar om tid, där Ica kan slå rena e-handlare eftersom matjätten kan plocka maten i sina egna butiker istället för på centrala lager.

”Om vi väljer att plocka i butik istället för på ett centralt lager kan vi ha ordern klar för avhämtning inom 15 minuter. Vill man ha den hemkörd tar det lite längre tid, men vi kan ändå vara snabbare än en ren e-handelsaktör”, säger han och slår fast:

ANNONS
ANNONS

”Där gäller det att sy ihop affären.”

Läs mer: Nya rekord: Svensk e-handel ökar 42 procent