Finansmarknadsminister Per Bolund kritiserar H&M:s strategi kring sin webbshop – som innebär att de kringgår den kreditlag som regeringen införde i juli. Att bolaget klumpar ihop debit- och kreditkort tyder inte på en konsumentvänlig inställning, säger han. 

Klädjätten H&M har kringgått den kreditlag som infördes i juli genom att hävda att kortbetalningsalternativet i checkout-stadiet på företagets hemsida även inkluderar kreditbetalning.

Det är inte möjligt för bolaget att skapa en egen kategori för credit-kort, menar företaget.’

”Anstränger sig inte”

Per Bolund ger inte mycket för H&M:s resonemang. Han nämner inte bolaget vid namn, men kritiserar i en intervju med Breakit företagets upplägg i webbshoppen.

ANNONS
ANNONS

”Det som är tydligt i lagen är att man ska skilja på debet och kreditkort. Jag kan inte förstå att det inte är möjligt att skilja på det utan tror att det i allra högsta grad är möjligt”, säger han till Breakit.

“Jag tror att de företag som inte anstränger sig för att följa intentionerna av den här lagen kommer att hamna i förtroendekris. Det framstår inte som om de strävar efter goda villkor för mig som konsument och det verkar inte som de har en önskan om att jag som konsument inte ska skuldsätta mig”, fortsätter han.

Om ett år kommer regeringen utvärdera lagens effekt och om betaltjänstleverantörer inte följer direktiven kan avgifter och indragna tillstånd vara att vänta.

Läs mer: Klarna försvarar H&M:s knep för att slippa kreditlag [Dagens PS]