Dagens PS

Vågar företagen höja priserna igen?

Höja priser
Många fruktar att priserna kommer fortsätta höjas – men vågar företagen? (Foto: Unsplash)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 10 aug. 2023Publicerad: 10 aug. 2023

Nya kvartalsrapporter och stigande vinster bland amerikanska företag. Nu måste bolagens chefer överväga hur länge man vågar fortsätta höja priserna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Företag som säljer livsmedel och andra hushållsvaror har i många fall rapporterat stigande vinster i sina senaste kvartalsrapporter.

Samtidigt har livsmedelspriserna stigit snabbare än andra konsumtionsvaror i USA och amerikanerna ser ännu inget slut på prisstegringarna.

Men samtidigt faller nu inflationen och nu får matproducenternas chefer den delikata frågan att avgöra om man kan fortsätta höja priserna och i så fall hur länge utan att tappa kundernas lojalitet.

Skyller på råvaror

New York Times rapporterar att många konsumentvaruföretag höjt priserna tvåsiffrigt i procent det senaste året, ofta med hänvisning till råvarupriser.

Hershey’s har till exempel sagt att stigande kostnader för socker och kakao är orsaken till prishöjningarna.

Andra företag ser sina råvarukostnader sjunka.

Råvarupriserna “rör på sig gynnsamt”, säger Kraft Heinz ekonomichef Andre Maciel till NYT.

ANNONS

Företaget – som tillverkar Heinz 57 Sauce, Lunchables snacks och Jell-O desserter – höjde priserna med 11 procent under sitt senaste kvartal.

ANNONS

Senaste nytt

”Skulle göra likadant igen”

När analytiker frågar om Kraft Heinz höjt priserna för tidigt och för mycket är vd Miguel Patricio tvärsäker;

“Jag skulle göra allt igen,” svarar han utan att tveka.

Men nu börjar en annan verklighet komma ifatt producenterna.

Ian Borden, finanschef hos McDonald’s, säger att han förväntar sig att “våra prisnivåer också ska börja sjunka” i spåren av en sjunkande inflation.

Å andra sidan hävdar Clorox verkställande direktör, Linda Rendle, att bolaget inte planerar att sänka priserna om kostnaderna sjunker.

Företaget – som säljer hudvårdsprodukter, vattenfilter och en mängd rengöringsprodukter – ökade sina priser med 16 procent under sitt senaste kvartal.

ANNONS

“Vi anser att dessa prishöjningar ska bli permanenta”, säger hon.

Säljer mer – tjänar mer

Bakgrunden för de företag som resonerar så är naturligtvis att de sett att man endera kunnat öka vinsten genom att sälja färre produkter men till högre priser – eller att man kunnat höja priserna och sälja mer.

Rodney Cyril Sacks, vd för Monster som gör energidrycker, konstaterar att prishöjningarna “inte har påverkat konsumenternas efterfrågan nämnvärt.”

Andra företag, som Kellogg, ser hur konsumenterna håller hårdare i plånboken genom att köpa bulkvaror eller byta till billigare varumärken. Konsumenter ”ser verkligen till att få ut maximalt av sina pengar”, säger Steven Cahillane, vd för Kellogg Company.

Butiker tvingas höja matpriserna igen – Dagens PS

Experten: “Inflationen tillhör historien” – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Egen rådgivning för egenföretagare

Egen rådgivning för egenföretagare. För dig som är egenföretagare ser vardagen och arbetslivet lite annorlunda ut jämfört med en anställd. Därför har Unionen Egenföretagare en speciell medlemslinje för egenföretagare.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS