Energimister Khashayar Farmanbar (S) utlovar inget stöd från regeringen till företag och hushåll som är drabbade av dagens höga dieselpriser.

ANNONS

”I dagsläget har vi inte den typen av stödåtgärder, som vi kan annonsera”.

Det säger energiministern i en TT-intervju på bland annat SvD.se men tillägger att regeringen följer utvecklingen av effekterna av de höga dieselpriserna.

Vid årsskiftet passerade dieselpriserna 20-kronorsvallen och som Dagens PS tidigare berättat höjdes dieselpriset till 1,20 kronor till 20,27 kronor per liter på nyårsdagen, vilket vi även var först ut att avslöja redan innan höjningen.

På onsdagen steg dieselpriset till nya rekordnivåer i spåren av de stigande råoljepriserna på världsmarknaden, rapporterar TT och uppger att Circle K och Preem höjde priset med 15 öre litern till nya rekordet på 20,42 kronor per liter på bemannade stationer.

Dieselpriset kommer att dra i väg mycket mer än så om dagens plan för reduktionsplikt ligger kvar. År 2030 kommer dieselpriset då att ligga på 30 kronor litern.

Lagen om reduktionsplikt orsaken

De stora höjningarna beror på reduktionsplikten, en lag som anger att bränslebolagen måste blanda in mer biobränsle i dieseln och bensinen.
Biobränslet är flera gånger dyrare än dieseln och får samma skatt som fossil diesel när den blandas in.

Från och med nyår utgörs mer än 40 procent av den svenska dieseln av biobränslen som Fame och HVO100.

Regeringen har inga planer på att överge reduktionsplikten i närtid. Tvärt om anser energimister Khashayar Farmanbar att den är ”en viktig signal” om att det finns en stor efterfrågan på biobränsle.

ANNONS
ANNONS

Ministern: Priset sjunker på sikt

Samtidigt finns alltså inget stödpaket för företag och hushåll som är drabbade av de höga dieselpriserna.

På sikt, med ökad efterfrågan och produktion, kommer priset bli lägre, resonerar Khashayar Farmanbar, som även pekar på en omdaning av fordonsflottan till fler elfordon vilket per automatik leder till ett minskat behov av fossila bränslen, menar statsrådet.

Statliga Energimyndigheten har fått i uppdrag av regeringen att utreda systemet med reduktionsplikten, däribland nivåerna av kraven på andelen biodrivmedel i diesel och bensin, och ska enligt TT presentera sina slutsatser av utredningen den 15 december i år.