Dieselpriset chockhöjs med över en krona direkt efter nyårsaftonen.
Orsaken är ökad inblandning av biodiesel och höjd skatt. Samtidigt höjs bensinen med 40 öre. Det bekräftas av flera källor inom bränslekedjor.
– Det är betydande prisförändringar som sker nu, säger en toppchef på ett av Sveriges största bränslebolag.

ANNONS

Om du inte redan fyllt tanken, så passa på före nyår. På nyårsdagen sker en av de största bränsleprishöjningarna någonsin i Sverige. Dagens PS kan nu berätta att dieseln kommer att höjas med 1,20-1,40 kronor per liter den 1 januari 2022. Bensinen höjs med 40 öre per liter.

Ökad reduktionsplikt

Anledningen till den stora prishöjningen är att reduktionsplikten på diesel höjs från 26 procent till 30,5 procent. Det innebär att mer biodrivmedel som är dyrare ska blandas i. Samtidigt höjs skatten med omkring 8 öre. Även för bensinen ökar reduktionsplikten från 6 procent till 7,8 procent. Skatten höjs med 10 öre.

1,20-1,40 kr dyrare

För dieselpriset blir effekten dramatisk. Under hösten har priserna på biodrivmedel skenat och den ökade inblandningen gör att diesel ser ut att bli över en krona dyrare direkt vid nyår. En toppchef vid ett bränslebolag uppger att höjningen kan bli så stor som 1,40 kronor, ett annat bränslebolag uppger att det snarare blir 1,20 kronor.

– Estimaten just nu, den 29 december, är att dieselpriset kan öka med 1,40 kr inklusive moms och att bensinen höjs med 40 öre inklusive moms, så det är en dramatisk höjning, säger toppchefen vid en av Sveriges största bränslekedjor till Dagens PS.

Flera kronor dyrare i höst

Dieseln har gått upp kraftigt under hösten och en liter kostar före nyår 19,02 kronor. Det innebär att priset efter nyår hamnar på över 20 kronor per liter på bemannade stationer. Priserna justeras in i det sista, så nivån kan fortfarande fluktuera en del. Efter prishöjningen kommer Sverige att ha världens högsta dieselpris.

Branschorganisationen Drivkraft Sverige vill nu att regeringen och riksdagen ska se över hur biodrivmedlen i diesel och bensin beskattas för att mildra effekten av chockhöjningen.

ANNONS
ANNONS

Vill ha lägre skatt på biodrivmedel

– Som det ser ut i dag måste förnybara hållbara biodrivmedel som blandas in beskattas som det fossila drivmedel som det ersätter, i bensin och diesel enligt Energiskattedirektivet, ETD. Vi tycker att hållbara biodrivmedel som innebär klimatnytta också ska får fördel framför fossila och det är något som vi försöker påverka genom förändringar i Energiskattedirektivet ETD, säger Sofie Quant, kommunikationschef på Drivkraft Sverige.

I dag är biodrivmedlen dyrare än fossila drivmedel. Priserna har ökat kraftigt på grund av en ökad efterfrågan då allt fler länder skärper sina klimatmål. Vissa analytiker spår att det kommer bli brist på biodrivmedel med ytterligare prisökningar som följd.