Transportbranschen har ett underskott på ungefär 5000 lastbilschaufförer, rapporterar Ekonomiekot på tisdagen. Hälften av åkerierna har problem att hitta de chaufförer som krävs för att utföra sina uppdrag.

ANNONS

I hela världen råder det just nu problem i transportbranschen. Inte minst rör det fartygsfrakten som drabbades av stoppet i Suezkanalen, containerbrist och pandemirestriktioner. Också tågtrafiken har drabbats i samband med de stora översvämningarna i somras.

Men också i den svenska lastbilsbranschen är det nu problem att utföra alla inkommande ordrar. Anledningen är först och främst att åkerierna har väntat med att rekrytera under Covid-19.

Nu när det finns en ökad efterfrågan råder brist på personal.

”Man har en jätteutmaning . Många hittar inte de chaufförer man behöver ha för att göra sina uppdrag”, säger Sigalit Slutbäck, vd på Tya, en organisation som ägs av fack och arbetsgivare gemensamt.

Hon menar att branschen kommer att ha en lång väg tillbaka till fulltalighet. Särskilt stor brist är det på chaufförer som levererar till industri eller gränshandel.

”Om man hade en liten dipp för ett år sedan när vi ställde frågan kring sitt det kortsiktiga behovet, så har man nu kommit tillbaka och sagt att nej, vi såg att det inte blev så stort som vi trodde utan nu har hjulen börjat rulla och vi ligger efter med våra rekryteringar”

ANNONS
ANNONS

Bristen på lastbilschaufförer är inte ett nytt. Den kommande tioårsperioden räknar branschen med att det kommer att behövas ytterligare 50 000 chaufförer för att möta e-handelns ökade efterfrågan.

Läs också:

Julhandeln hotad – fraktkris väntar efter översvämningar
Experter: Varselvåg hotar i fraktkaoset