Dagens PS

Svenska livsmedelsindustrin i kris: "Handlar om liv eller död"

"Den dramatiska utvecklingen blixtbelyser förädlingsledets omedelbara behov av att få snabbt gehör för kortade aviseringsfönster och ökade leveranspriser", säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.
"Den dramatiska utvecklingen blixtbelyser förädlingsledets omedelbara behov av att få snabbt gehör för kortade aviseringsfönster och ökade leveranspriser", säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen. (Foto: Livsmedelsföretagen)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 19 maj 2022Publicerad: 19 maj 2022

Under det första kvartalet i år sjönk den svenska livsmedelsindustrins lönsamhet rekordsnabbt, verkligheten har under kvartalet varit extremt komplex och svårnavigerad. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under fyra kvartal i följd har kostnadsökningar inom svensk livsmedelsproduktion accelererat och företagens lönsamhet har minskat dramatiskt. Den snabbaste försämringen i lönsamhet som mätts upp under Livsmedelsföretagens 12-åriga tidsserie ses under första kvartalet 2022.

Svenska livsmedelsproducenternas behov av att få bättre betalt så att de får täckning för sina kostnader är akut, men av Livsmedelsföretagens konjunkturenkät framgår att sju av tio företag inte har märkt av kortare aviseringstider eller andra åtgärder för att underlätta dagligvaruhandelns prisjusteringar.

Handlar om liv eller död

Inte ett enda av de företag som levererar till Systembolaget har märkt av kortare aviseringstider eller några andra åtgärder.

”För många av oss små och mellanstora producenter handlar det nu om liv eller död. Att finnas kvar eller inte”, säger ett av Livsmedelsföretagens medlemsföretag i ett pressmeddelande.

Handeln reagerar för långsamt

“Den dramatiska utvecklingen blixtbelyser förädlingsledets omedelbara behov av att få snabbt gehör för kortade aviseringsfönster och ökade leveranspriser. Tyvärr verkar handeln och Systembolaget reagera alldeles för långsamt eller inte alls. Ska jag vara välvillig i min tolkning så har man inte förstått allvaret i situationen”, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, i pressmeddelandet.

Han berättar att handelsföreträdare verkar vara rädda för att leverantörerna ska utnyttja krissituationen för att ”okynnesöka” sina leveranspriser, men menar att producenternas snabbt vikande lönsamhet är ett tydligt bevis för att det inte är så och på att behovet av prisjusteringar är väldigt verkligt och väldigt brådskande.

ANNONS

Argument utan förståelse

Livsmedelsföretagens samtal med medlemsföretagen visar att prisförhandlingar med dagligvaruhandeln präglas av okunskap och felaktigheter med argument som att ingen annan höjer priserna eller att man måste vänta till nästa aviseringsfönster.

“Den här sortens argument vittnar om en närmast total oförståelse för det minimala eller obefintliga ekonomiska handlingsutrymme som stora delar av förädlingsledet har att röra sig inom. Och även när man får gehör för en prisjustering så är det inte ovanligt att den är beräknad på kostnadsläget för fyra, fem, sex månader sedan”, säger Carl Eckerdal i pressmeddelandet.

Handling behövs nu

Han tillägger att många av Livsmedelsföretagens medlemmar nu drabbas av dagliga kostnadsökningar, och att det då inte håller för handeln att försöka skjuta fram prisjusteringar till nästa år eller ens till hösten.

Enligt Carl Eckerdal är läget extremt allvarligt och kräver handling här och nu.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Global matbrist hotar – flera länder förbjuder export

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS