Dataspelsbranschen sätter nya rekord. Konkurrensen hårdnar om talangerna och bolagen söker nu global kompetens.

ANNONS

En ny svensk basnäring.

Så beskriver Erik Sprinchorn, förvaltare på TIN Fonder dataspelsbranschen.

Och det är en mycket lönsam sådan – där vinstmarginalerna kan uppgå till hela 40 procent.

Omsätter rekordsiffror

Under 2019 omsatte industrin 25 miljarder kronor, vilket är 25 gånger mer än vad den gjorde tio år tidigare – i en industri som behöver färre anställda – för att nå samma siffror som andra industrier.

Med få anställda gäller det dock för företagen att ha rätt kompetens på plats.

”Rätt rekryteringar är en av de viktigaste faktorerna för framgång, oavsett om det är god eller knapp tillgång på rätt kompetens”, säger Maria A Grimaldi på Bublar, till Di.

Framför allt, säger hon, är det viktigt att hitta medarbetare som behärskar teknologin inom visuella effekter, så kallade VFX.

Blickar utomlands

Många bolag blickar nu utomlands i jakten på talanger allt medan konkurrensen hårdnar om de bästa spelutvecklarna på marknaden. Enligt Maja Samu­elsson på Mojang är det en stor utmaning att hitta tekniska talanger i Stockholm; ”talangpoolen är helt enkelt inte tillräckligt stor”.

Många branscher kämpar sig i genom pandemin, men inte dataspelsbranschen. Snarare tvärtom.

ANNONS
ANNONS

Håller i sig

Mellan maj och juni låg engagemanget och spe­landet drygt 20 procent över förra årets nivå. Erik Sprinchorn tror att tillväxten kommer att hålla i sig.

”Det finns fortfarande mycket utrymme för digital underhållning att ta andelar från analog underhållning. Det betyder att även dataspel kommer att kunna dra nytta av det.”

Läs mer: Stark användartillväxt för svenska gamingbolaget