Dagens PS

Sov dig till att bli en bättre ledare

sömn
Sovmask ger bättre sömn och att som här sova på sidan innebär två rätt av tre, enligt nya sömnråd. (Foto: Christine Olsson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 06 dec. 2023Publicerad: 07 dec. 2023

Är du chef? Då sover du antagligen dåligt. Det påverkar dig som individ och som ledare. Nu kommer tipsen på hur du kan bryta trenden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Att chefer och ledare sover dåligt är en klassiker. Huvudorsakerna är stress och tung arbetsbörda, enligt en undersökning.

Det får konsekvenser.

”Chefer som sover dåligt riskerar att uppfattas som mindre kompetenta”, säger sömnforskaren Tina Sundelin till tidningen Chef.

Var tredje sover dåligt

1 100 personer deltog i Chefs undersökning och 34 procent av dem svarar att de ”ofta” sover dåligt om nätterna.

En femtedel hänvisar till stor arbetsbörda, en fjärdedel pekar på jobbrelaterad stresss och oro.

14 procent, en av sju, menar att oro eller stress kring relationer och familj påverkar sömnen negativt.

ANNONS

Senaste nytt

Sämre ledarskap

ANNONS

Det här har en konkret påverkan på ledarskapet, säger Tina Sundelin, som till vardags arbetar på Stockholms universitet.

”Tröttheten minskar vår motivation att göra saker som inte är sömnrelaterade, som att umgås med kolleger och jobba. Dessutom påverkar den vår uppmärksamhet negativt – även när vi försöker göra bra i från oss krävs det mer av oss för att lyckas”, slår hon fast och fortsätter:

”Chefer som sover dåligt riskerar att uppfattas som mindre kompetenta. Om kollegerna tycker att du ser otrevlig ut till följd av sömnbrist, kanske de håller sig undan och avstår från att prata med dig. Med resultat att du känner dig åsidosatt – hela självbilden blir lidande. Det blir lätt en ond cirkel”, menar Sundelin.

Samma resultat

När Vision gör en likartad undersökning bland svenska chefer säger endast 48 procent av de sover gott om nätterna.

Bland dem som inte gör det hänvisar 78 procent till stress, 56 procent på oro, 6 procent på sina oregelbundna tider.

14 procent sover mindre än fem timmar, 85 procent trots allt 6-8 timmar – men 23 procent vaknar åtminstone någon gång per natt.

Tre pigga tips

ANNONS

Enligt Chef mynnar det hela ut i tre sömntips, som dessutom ska förbättra ditt minne.

Det första rådet är att inse att du inte kan ta igen en sömnskuld. Därför behöver du sova tillräckligt länge varje natt, inte minst eftersom långvarig sömnbrist kan leda till neurologiska sjukdomar.

Dags att maska

Sovmask på är ett annat tips. Masken har visat sig inte bara ge bättre sömn utan även bättre minne och ett förlängt uppmärksamhetsspann.

Tredje rådet? Sov på sidan. Ingen vet varför, men en stor studie i Translational Neurodegeneration visar att sömn på sidan kan ge en bättre effekt.

Relaterad läsning:

Svenske forskarens bästa sömntips

Så mycket sömn behöver du – egentligen

ANNONS

Sömnbrist: Framtidens antidepressiva?

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS