Dagens PS

SAS hyfsat högt upp på ny rankinglista

SAS
Flygbolaget SAS med vd:n Anko van der Werff klarar sig riktigt bra på den nya rankinglistan över flygbolag. (Foto: Christine Olsson/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 04 dec. 2024Publicerad: 04 dec. 2024

Flygbolagen som tampas med flest klagomål från passagerare listas och SAS klarar sig med godkänt betyg av de 109 företagen som rankas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är Air Help som står bakom sammanställningen av flygbolagen som är bäst respektive sämst på att hantera klagomål från passagerare när det gäller förlorat bagage och förseningar.

Scandinavian Airlines, SAS, anses vara ganska bra på att ta hand om sina upprörda kunder och hamnar på plats 18.

Belgiens största flygbolag bäst

Bäst av flygbolagen på att sköta det här är emellertid Belgiens största flygbolag Brussels Airlines, följt av Qatar Airways och United Airlines.

På 10-itopplista återfinns även American Airlines, polska flygbolaget LOT och Air Serbia för att nämna några.

Inget nordisk flygbolag går däremot att hitta bland de topprankande flygbolagen på området.

SAS, med sin 18.e plats, hamnar däremot högre än Kuwait Airways på plats 20 och strax före Oman Air (plats 19), men strax under amerikanska Delta Air Lines (plats 17).

SAS spöar både KLM och Air France

SAS placerar sig även bättre än bjässar som KLM Royal Dutch Airlines och Air France, som rankas på 24:e respektive 22:a plats på Air Helps poänglista.

ANNONS

Luftahansa, British Airways, Norwegian och Finnair hamnar betydligt sämre till, men allra sämst och längst ner i träsket skvalpar Tunisair, det vill säga på sistaplatsen 109.

“En handfull nationella flygbolag och lågprisbolag håller det sällskap i botten, inklusive Buzz, ett polskt flygbolag som är ett dotterbolag till Ryanairl, Bulgaria Air, det turkiska flygbolaget Pegasus Airlines och Air Mauritius. Men bland de 50 sämsta finns också de nordamerikanska flygbolagen JetBlue och Air Canada”, skriver amerikanska affärstidskriften Fortune.

Läs mer här och på Fortune.

Läs även Lista: Så bra – och dåliga är flygbolagen i Europa Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS