Dagens PS

Så föddes macken

Mack
Nära fabriken i Midsommarkransen sattes en av de första bensinmätarna av märke MACK upp i ett komplett mätarskåp som också tillverkades av fabriken. (Foto: Stockholms stadsmuseum)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 07 aug. 2023Publicerad: 07 aug. 2023

När du idag svänger in på macken, har du förmodligen ingen aning om att det är ett företagsnamn du egentligen slänger dig med.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sverige i början av 1900-talet. Ett land som ganska så sent hakade på den industriella revolutionen, men som sedan snabbt kom ifatt de övriga Europeiska länderna och faktiskt till och med körde om många av dem.

Ett mått på teknisk utveckling kunde vara hur många automobiler som fanns registrerade i landet och hur fort sedan ökningen av landets innehav skedde.

Om vi tar Stockholm som mätglas för Sverige, så fanns det ungefär 35 bilar i staden 1905. 15 år senare hade det ökat till 40.000 bilar och ytterligare 10 år senare finns det i hela Sverige 200.000 bilar.

Bilparken i Sverige var inte stor i början på förra seklet. Men växte sig snabbt större. Här några av Stockholms bilister uppställda vid Idrottsparken i Stockholm 10 juli 1907 inför starten på en av årets biltävlingar. (Foto: ur Svensk Motor Tidning 1907)

Detta driver självklart på utvecklingen på många plan. När bilen sprids över landet ställer den krav på samhällets funktioner – att de ska kunna möta upp de behov som bilen som företeelse ställer.

En av dessa krav var självklart hanterandet av bränslet – bensinen. Till en början hälldes bensinen upp med öppna krönta mått. Ett obehaglig och brandfarlig verksamhet som inte sågs på med blida ögon.

Farligt spill

Det blev mycket spill och att förvara bensinen i öppna kärl var inte något att rekommendera. Så en lösning på bensinhanteringen var bara ett av de problem som behövde lösas i bilens spår.

ANNONS

I Stockholm fanns företaget AB Kontrollkranen, som producerade kranar som mätte kvantiteten som tappades upp. En av de anställda ingenjörerna på bolaget, Oscar Andersson, vidareutvecklar kranarna på eget bevåg så att de även fungerar för flytande vätskor.

Andersson tar patent på sin uppfinning 1912, tillverkar några prototyper som presenteras för bolagets ledning som dock inte är intresserade.

Han förstår dock att det finns något bra i det han hittat på. Han söker därför kontakt med andra existerande bolag som kan ha nytta av att enkelt mäta mängd på vätskor.

På så sätt får han kontakt med N.P. Matthiasson på Reimersholms spritfabrik, som blir intresserad. Tillsammans startar de båda två en förserietillverkning av kranarna och när dessa blir lyckade, bjuds ytterligare två intressenter in till nybildningen av ett bolag för att producera de nya kranarna.

ANNONS

Senaste nytt

Fyra grundare

De fyra herrar som nu satsade på den nya mätapparaten var, förutom de redan nämnda två, krigsdomare Gunnar Collin och chefredaktören för Svenska Dagbladet, Helmer Key.

När företagsnamnet skulle beslutas, gjorde de enkelt för sig. Men de fyra herrarnas efternamnsinitialer, knåpades namnet MACK ihop som en akronym, och AB Mack blev då också företagets namn.

Då Helmer Key också var styrelseledamot i Nyborgs AB som var ett tomt- och fastighetsbolag i Midsommarkransen strax söder om Stockholms innerstad, var det också logiskt att det var där som företagets första fabrik anlades.

ANNONS
Huset som AB Mack hade sin första fabrik i, byggdes 1912 som ett flerfamiljsbostadshus i övre delen av huset och AB Macks bensinpumpsfabrik i källaren. Huset är en stilblandning av jugend och nationalromantik och är delvis byggt av tegel från det närliggande tegelbruket i Midsommarkransen. (Foto: BRF Tegelbruket)

– Det revolutionerande med Mackpumpen var att man kunde mäta bensinen i ett slutet system. Fördelarna är uppenbara: Mindre risk för brand, spill, stöld och större bekvämlighet är de stora plusen.

-Tidigare hade man varit tvungen att mäta upp bensin i öppna litermått med allt vad det innebar av brandrisk, förklarar Urban Alvring, barnbarn till Oscar Andersson och som också skrivit om mackens tillkomst.

Redan 1917 annonserade AB Mack flitigt i bland annat Svensk Motor Tidning om deras nya system.
(Annons: ur Svensk Motor Tidning 1917)

AB Mack kontaktar därefter Kungliga mynt-och justeringsverket, som reglerar hur flytande vätskor ska säljas på ett korrekt sätt.

Graderad och patenterad

Tillsammans med Kungliga Myntet tar AB Mack fram en pump med en genomskinlig graderad mätcylinder och fick därefter tillstånd att sälja bensin genom denna patenterade anordning. Och fick då i stort sett monopol på försäljningsmarknaden för bensin.

AB Mack tar nu ut patent för sin uppfinning i Norden, Ryssland, Polen, Tyskland och England. Efterfrågan är mångt mycket större än efterfrågan och affärerna går lysande.

ANNONS
AB Mack tog fram kompletta bensin-anläggningar med tankar, pumpar, ledningar och allt. Bara för den lokale “mack-ägaren” att installera. (Bild: ur Svensk Motortidning 1917)

Företaget tar också fram kompletta “mack-skåp” i tre mm-plåt som tillsammans med förvaringstankar på upp till 40.000 liter, säljs som kompletta anläggningar för kunden att montera.

Efter första världskriget kom dock Europa ut med en helt ny ekonomi. Prisfall på vissa varor och produkter, gjorde att AB Mack drogs med ned i lågkonjunkturen.

Konkursen ett faktum

Företaget gick inte att rädda och den första juli 1922 är konkursen ett faktum.

Bolaget ombildas dock redan samma höst under namnet AB Mackmeter och övertog de över 400 tappställen i Sverige som redan hade bensinpumpar från Mack.

AB Mack konstruerade den första moderna bensinpumpen där bensinen, utan spill och dräll, kunde hanteras säkert. Något som ägaren av denna vackra racerbåt nog

Med lärdom av konkursen kunde affärerna startas om på ett nytt sätt och AB Mackmeter kom att leva kvar i olika former ända in på 1960-talet.

ANNONS

Så tänk på dessa fyra herrar nästa gång du svänger förbi macken för att tanka. Utan dessa, hade bensinstationen i Sverige blivit utan sitt idag så välkända smeknamn.

Läs också:

Mer om AB Mack och dess historia här

Alltmer trendigt att bygga om bensinbilar till elbilar

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS