Northvolt har köpt upp amerikanska Cuberg. Tanken är att utveckla batteriteknik för flyg. Men Cubergs teknik kräver mycket utveckling och går att ifrågasätta.

ANNONS

Efter litiumjonceller kommer litiummetallbatterier för flyg. Åtminstone för Northvolt som gasar för fullt. I mars köpte företaget upp amerikanska startup-bolaget Cubert.

Det Kalifornienbaserade bolaget satsar särskilt på att utveckla litiummetallbatterier för snabb kommersialisering.

Företaget lovar att den teknik som de håller på att utveckla ger 70 procents längre räckvidd i flygfarkoster jämfört med litiumjonceller.

Till Ny Teknik säger Cubergs vd Richard Wang att deras batteriteknik framför allt kan användas i två tillämpningar. Den ena är flygande taxifarkoster, som flyger korta sträckor. Den andra är i mindre flygplan med plats för 20 passagerare på sträckor upp till 800 kilometer.

Fast elektrolyt

Att Northvolt satsar på litiummetallbatterier beror på att anoden består av metalliskt litium med ungefär tio gånger så hög laddkapacitet som grafiten i dagens litiumjonbatterier.

ANNONS
ANNONS

Eftersom metalliskt litium är reaktivt och brandfarligt har det största hoppet för den här batteritypen fram tills nu varit att använda en så kallad fast elektrolyt, solid state.

Det är här Cuberg skiljer sig från andra teknikbolag. De arbetar i stället med en flytande elektrolyt som bildar en film ovanpå batteriets anod. Filmen är i fast fas. Innehållet i Cubergs elektrolyt är hemligt, men den ska ha ett ”rätt unikt” lösningsmedel, enligt Cubergs vd Richard Wang.

Cellen ger 2 000 W/kg i uteffekt, vilket är tre gånger så mycket som en vanligt litiumjoncell, vilket gör att batteriet har 70 procent mer energi, säger Richard Wang till Ny Teknik.

Det är i dagsläget oklart hur snabbt batterierna kommer att kunna laddas, men Richard Wang menar att det inte är så viktigt i den sortens verksamhet.

Högt skattat

Daniel Brandell är professor i materialkemi på Uppsala universitet och specialiserad på batterier. Han säger att det är svårt att bedöma en batterikemi som är hemlig, men ställer sig frågande till tekniken. Dessutom menar han att snabbladdning i allra högsta grad är viktigt för flygindustrin.

” Det finns sådana koncept som använder flytande elektrolyter i kombination med litium-metall. Men dessa är mindre mogna än solid-state. Och solid-state har samma energitäthet som det de diskuterar här.”

ANNONS
ANNONS

Daniel Brandell tycker dessutom att 20 passagerare och 80 mil låter som en hög skattning baserat på att battericellen bara har 70 procent mer energi.

” Vill Northvolt upp i luften kan de redan flyga en bit med sin nuvarande batterikemi. Men de här batterierna kanske de kan flyga lite längre och med lite fler passagerare, om utvecklingen går som de hoppas.”

Läs också:

Northvolt bygger ut för 6,6 miljarder
Volvo Cars har ansökt om gigantisk expansion