Nike har köpt NFT-företaget RTFKT, som designar digitala produkter, däribland sneakers. Uppköpet är en del av Nikes digitala strategi.

ANNONS

Nike ger sig in i NFT-världen och köper företaget RTFKT, som designar så kallade virtual collectables. En milstolpe en trend där fler modemärken går in i en ny, digital marknad, enligt Bloomberg.

RTFKT är ett NFT-företag som designar digitala produkter, bland annat sneakers, och använder blockkedjeteknik för att verifiera produkternas autenticitet. Vad Nike har betalat när man köpte upp RTFKT, är inte offentligt.

Del av digital strategi

“Det här förvärvet är ytterligare ett steg som för Nike närmare en digital transformering”, säger Nikes vd John Donahoe i ett uttalande efter affären.

“Vår plan är att investera i RTFKT:s varumärke, se till att deras innovativa och kreativa användarskara blir större och därmed utöka Nikes digitala närvaro och kapacitet”.

Beslutet är inte framskyndat, utan företaget har under en längre tid planerat att utvidga sitt varumärke till den digitala sfären. De juridiska detaljerna blev klara förra månaden när sju ansökningar till det amerikanska patentverket godkändes. Nike har nu sitt varumärke skyddat även i den virtuella världen.

I november laserande man sitt “Nikeland world” I metaverse genom ett partnerskap med videospelsplattformen Roblox. Användarna kan numera spela spel där de förser sin karaktär med kläder från det populära sportföretaget.

ANNONS
ANNONS

Roblox och liknande digitala spel drar till sig allt mer uppmärksamhet från mode- och träningsmärken. Det ger möjligheten till kontakt med en yngre public för att introducera varumärket, skriver Bloomberg.

Läs också:

Nästa marknad för lyxmärken – Metaverse [Dagens PS]
Expert: Fem aktier som följer med Meta-raketen [Dagens PS]