Dagens PS

Nästa marknad för lyxmärken: Metaverse

Metaverse ställer nya marknader till förfogande. Modeindustrin drar nytta av det, förutspår Morgan Stanley.
Metaverse ställer nya marknader till förfogande. Modeindustrin drar nytta av det, förutspår Morgan Stanley. (Fota: Tony Avelar / AP / TT )
Malin Beeck
Malin Beeck
Uppdaterad: 24 nov. 2021Publicerad: 24 nov. 2021

Datapel, appar och NFT:er i Metaverse kan bli nästa stora kommersiella satsning för många modeföretag. Det menar analytiker på investmentbanken Morgan Stanley, som tror att plattformen öppnar för en oväntad utveckling för kända lyxmärken.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Analytiker på Morgan Stanley nämner ett antal aktier att hålla utkik efter när lyxmärkena börjar markera sin närvaro i Facebooks nya satsning Metaverse. Det skriver CNBC.

Även om det råder delade meningar om vad Metaverse egentligen betyder, så definierar Morgan Stanley det hela som en ”virtuell värld för uppslukande och delade upplevelser där användare kan upptäcka mängder av upplevelser samtidigt”.

Den tillgängliga marknaden anses ligga på åtta miljarder. Banken har i ett tidigare uttalande sagt att Metaverse blir ”nästa generations sociala medie-, streaming- och gamingplattform”.

Spelbolag kommer att vinna på lanseringen, därebland Roblox och Naver. Mer oväntat är kanske att en rad lyxiga designermärken också kan etablera sig i den nya sfären. Morgan Stanley antar att det kommer att ta sig uttryck I att de säljer NFT:er.

Idag står lyxmärkena bara för någon enstaka procent av tillgängliga NFT:er och ännu mindre av de gigantiska pengatransaktioner som pågått i NFT:er de senaste månaderna. Nu kan Metaverse komma att ändra det här förhållandet på ganska kort tid.

Lyxmärkena intresserar sig

Morgan Stanley tror att Metaverse-spel och NFT:er kommer att utgöra så mycket som tio procent av de mest kända företagens vinst 2030.

PVH:s Tommy Hilfiger, Dior och Farfetch är alla märken som har börjat undersöka möjligheten att etablera närvaro på Metaverse-plattformen. Det kan handla om sådat som att låta kunder prova kläder virtuellt och lansera nya kollektioner.

ANNONS

Burberry, LVMH:s Louis Vuitton, G-III Apperel:s DKNY och Ralph Lauren är också I ökad utsträckning intresserade av att använta NTF:er i sin marknadsföring, eller genom samarbeten med spelföretag.

Här tror Morgan Stanley att det franska modemärket Kering, som äger Gucci och Baenciaga, är mycket väl positionerat för att använda sig av Metaverse, eftersom bolagets konsumenter demografiskt är lämpliga att vända sig till. Företaget har dessutom redan börjat förhålla sig till den nya marknaden.

Guccis NFT Aria har redan sålts i en auktion på Christie’s för 25 000 dollar, samtidigt som bolaget också har lanserat en bredare strategi för att då och då sälja digitala kläder och acessoarer till avatarer och spel.

Läs också:

Expert: Fem aktier som åker med i Metaraketen
Är Metaverse framtiden för svensk spelindustri?

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS