Dagens PS

Misstanken – mindre fyllning i älskade kakorna

kakor krymplation
Krymplation är en fråga som engagerar. I synnerhet när det rör kakor. (Foto: Paul Sakuma/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 13 nov. 2023Publicerad: 13 nov. 2023

Oreo-kakorna är världens bäst sålda kakor, men nu mullrar det bland de mest hängivna fansen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Många kakälskare har börjat misstänka att snacksjätten Mondelez gjort sig skyldig till “krympflation”. Det vill säga att med små, subtila medel göra ändringar i kakorna så att man kan ta lika mycket betalt för mindre mängd. Det rapporterar Wall Street Journal.

Fansens klagomål rör allt från att mängden kräm inte längre når kexens kanter till att de faktiska produkterna inte stämmer överens med de krämfyllda bilderna på förpackningarna.

“Ett tecken i tiden”

60-åriga Beverly Cooper i Nebraska har stått ut med den senaste tidens förändringar av hennes favoritmatvaror – men den misstänkt minskade krämen i hennes favoritkakor blev droppen.

“Det är ett tecken i tiden. Så här är världen nu”, säger hon.

Oreo-älskarna har tagit till sociala medier för att visa upp egna “kaktest” som ska avslöja krämbristen – andra har börjat hylla konkurrenten.

Mondelez dementerar

Mondelez å sin sida menar att man visserligen försökt komma runt högre kostnader för ingredienser som kakao och socker genom höjda grossistpriser och minskade förpackningsstorlekar, men att man inte gjort några ändringar i själva kakorna.

ANNONS

“Vi skulle skjuta oss själva i foten om vi började tumma på kvaliteten”, säger bolagets vd Dirk Van de Put.

Konsumenternas ökade misstro mot stora företag har blivit en bredare trend, pådriven av inflationen som tvingat folk att betala mer och gjort de rädda för att få mindre för pengarna.

Särskilt stridslystna

I många fall har prisökningarna skett genom just dolda förändringar i produkter eller tjänster. Därför håller hängivna konsumenter som Oreo-älskarna ett vakande öga på minsta förändring i kakorna.

“Oavsett om det är befogat eller inte, kan konsumenter bli särskilt stridslystna när de misstänker att det har fifflats med ett ikoniskt varumärke”, säger Nicholas Fereday, vd för mat- och konsumenttrender hos Rabobank.

Läs mer: Konsumenter oroas över krympflationen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

Simon Kronö
Simon Kronö

Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS