Pilotstrejk och inställda flyg ger rivaler gyllene tillfällen att täcka upp för stukade SAS havererade rutter i sommar, enligt experter.

ANNONS

”Det finns många som snabbt kan fylla tomrummen”, säger fristående flyganalytikern Hans Jørgen Elnæs till Dagens nyheter.

SAS brottas som bekant med en skuldkris och på börsen har halva värdet gått upp i rök sedan årsskiftet för det stukade flygbolaget.

SAS aktie är i dag bara värd några ören.

Dramatiken är ett faktum och regeringen har deklarerat i egenskap av ägare att staten inte tänker gå in och rädda SAS genom en kapitalinjektion.

Däremot har regeringen godkänt att SAS konverterar sina skulder till aktier.

ANNONS
ANNONS

Jacob Pedersen, flyganalytiker på danska Sydbank, säger till DN att flygbolagets kassa är rätt välfylld.

Men SAS är också i akut behov att få in 9,5 miljarder.

Vem eller vilka det blir som stoppar in dessa pengar, om det blir så, är osäkert.

Men det finns som Dagens PS berättat med hänvisning till både Dagens Industri och SVT flera utländska intressenter, däribland från Kina men även norska staten kan komma att kliva in som ägare i SAS på nytt.

SAS räddningspaket, Forward som det kallas, är nödvändigt och måste gå igenom, framhåller Hans Jørgen Elnæs i DN-artikeln och pekar på att företaget ”måste öka effektiviteten och ha mer fokus på fritidsresor för att konkurrera med till exempel Norwegian som nu är skuldfritt”.

Han bedömer att lågprisbolag som irländska Ryanair och tyska Eurowings snabbt kommer att ta marknadsandelar av SAS om problemen fortsätter.

ANNONS
ANNONS

Även norskägda BRA, som flyger igen efter rekonstruktionen, är på frammarsch.

Läs mer: 900 SAS-piloter varslade om strejk i sommar [Dagens PS]

Läs även: Nu hotar lång pilotstrejk krisande SAS [Dagens PS]

Läs också: SAS vd: Kan bli slutet för flygbolaget [Dagens PS]