Ikea satsar miljarder på att testköra framtidens varuhus – och det sker i Malmö.
Ikea testkör framtidens varuhus


“Vi försöker hitta nya vägar till en bättre förmåga att bli innovativa i framtiden”, säger Göran Nilsson, vd för Ingka Services, till TT som berättar om den svenska möbeljättens satsning som uppges kosta i runda slängar två miljarder kronor.
Dagens varuhus ska byggas om och utökas med 10 000 kvadratmeter. Där till blir det nya kontorsytor på 34 000 kvadratmeter nära varuhuset, skriver nyhetsbyrån i en artikel på DN.se.
Andra testet i världen
Ikeas varuhus i Malmö är det andra i världen som möbelbjässen testar efter Shanghai, som öppnade förra veckan, och de innovativa varuhusen kallas internt för campus för detaljhandel, framgår det.
Ikea tar både hjälp av andra aktörer och kunder för att identifiera vad som är framtidens varuhus.
“Vi har en konsument i Sverige som kan Ikea och har stora krav på oss, så det är en jättebra konsument att testa sådana här nya koncept på”, säger Tobias Bogefors, varuhuschef i Malmö, till TT.
Läs mer: Ikea lanserar fossilfria elavtal

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.
Mineko är ett prisvärt bokföringsprogram till soloföretagare med en omsättning under tre miljoner. Mineko har endast en prisnivå, inga påbyggnadspaket eller finstilta villkor. Prova gratis i 30 dagar, därefter 49kr/mån.








