Starbucks storslagna Sverigeplaner blev aldrig verklighet. Kedjan har floppat och idag finns det enbart två kaféer kvar.

ANNONS

Starbucks öppnade sitt första kafé i Sverige 2010. Då var hajpen kring den amerikanska kedjan stor och Johan Rosenblom, Sverigechef vid Starbucks, såg en ”kraftfull expansion” framför sig.

Som mest blev det 17 kaféer, och eftersom det inte gick som planerat finns numera bara två kvar i Stockholm.

Konkurrerats ut

Enligt omvärldsanalytikern Ingela Stenson har inte jätten kunnat konkurrera med samma kaffekvalitet som Espresso House och Waynes Coffee. Starbucks har enligt henne inte heller följt den svenska sockerdebatten när man rullat ut sina söta kaffedrycker.

En annan amerikanska jätte, Dunkin’ Donuts, har inte heller lyckats övertala svenskarna med sina sockriga munkar och gick i konkurs 2018 i Sverige.

Ska stanna kvar på marknaden 

Norska Dely tog över Starbucks i Sverige i somras och kedjan ska trots floppen stanna kvar på marknaden. Enligt Tore Garmo, vd för Starbucks i Sverige och Norge, beror misslyckandet inte på kedjan utan på etableringarna.

”Hyresavtalen var alltför dyra. Vi gick in med öppna ögon och trodde vi kunde växa. Men i Sverige är det konkurrens liksom i hela Norden.”

ANNONS
ANNONS

Ambitionen framöver är att vända trenden och växa i både Sverige och Norge.

Läs även: Dyrare kaffe framöver efter frost i Brasilien [Dagens PS]