Amazon ger inte upp Sverige för att första året kantats av en del klavertramp: ”Vi är här långsiktigt”, deklarerar Sverigechefen.

ANNONS

Förväntan var hög när den amerikanska e-handelsbjässen slog ner pålarna i Sverige för 13 månader sedan. Vissa trodde att Amazon skulle sluka den svenska e-handelsmarknaden.

Men så blev det inte. De svenska kunderna har varit lojala mot e-handlarna på hemmaplan och när Amazon inledningsvis klantade till det med bisarra översättningar av sina produkter hade många svårt att hålla sig för skratt, men det utlöste också en våg av kritik och hånfulla kommentarer.

Amazons Sverigechef Gulfem Toygar säger till DN att översättningarna skedde med AI och att det var ”olyckligt” att det blev så många fel.

”Sverige är perfekt för e-handel”

Men när det gäller e-handelsjättens dryga första år i Sverige är hon nöjd och tycker att det gått ”väldigt bra”. Hon förklarar i Dagens Nyheter att 150 miljoner produkter vid lanseringen nu växt till 350 miljoner produkter och att leveranserna i dag går på en dag från tidigare två-tre dagar.

”Sverige är perfekt för e-handel och det finns otroliga e-handlare här. Det är en väldigt mogen marknad. Det kommer hjälpa oss och andra att förbättra service, tillgång och priser”, säger Gulfem Toygar till tidningen och konstaterar att företaget använt tiden fram till nu till att lyssna på kunderna.

Amazon satsar långsiktigt i Sverige, deklarerar hon, och man har nyligen lanserat Swedish E-commerce Academy som ska hjälpa små och medelstora företag i Sverige att sälja sina produkter på internet ut i hela världen.

Fortsätter satsa och investera

När Gulfem Toygar, som uppges ha 20 års erfarenhet av e-handel, intervjuas i DN om Amazons etablering i Sverige vill hon inte prata om försäljning och marknadsandelar.

ANNONS
ANNONS

Misstagen som företagen gjort har varit lärorika, säger hon, och förklarar att siktet är inställt på att stanna i Sverige med fortsatta investeringar.

Läs mer: Amazon har inget att erbjuda Sverige [Dagens PS]