Dagens PS

Sverige köper elektronik i halvtid på fotbollen

Halvtid på fotbollen
I halvtid på fotbollsmatchen plockar svenskarna fram telefonerna och shoppar elektronik. (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 29 juni 2021Publicerad: 29 juni 2021

Svenskarna har anpassat till shoppingmönster efter tiderna på fotbolls-EM, visar statistik från Klarna. I halvtid på fotbollen köper vi 59 procent mer elektronik. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Betalningsbolaget Klarna har plockat fram statistik på hur Sveriges ehandel påverkas av att det pågår ett fotbolls-EM. Under Sveriges tre inledande gruppspelsmatcher minskade shoppingen med i snitt 22 procent under matchernas första halvlek, jämfört med samma tid veckan innan.

Kläder och skor sjönk med 47 procent, smycken och accessoarer var ner 43 procent och barnprodukter minus 32 procent under den första halvleken.

Men under halvtidspausen på 15 minuter har i stället köpen av elektronik ökat med 59 procent.

“När det på grund av restriktionerna varit svårare att se matchen i större sällskap på sportbarer eller andra offentliga platser så har många säkerligen samlats hemma i vardagsrum och då har nog många upplevt ett behov av en bättre TV, bättre ljud eller en “second screen'”, säger Klarnas presschef Niklas Gillström i ett pressmeddelande.

Läs mer: Lista: Stjärnorna som tjänar mest i fotbolls-EM

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS