Hela 76 procent av de tillfrågade företagarna, tre av fyra, ser en framtid med färre butiker som en följd av shoppingyran på nätet.

ANNONS

Virusutbrottet har förvärrat en redan tuff situation för många fysiska butiker.

E-handeln växer så det knakar och slår hela tiden nya rekord. Allt medan fysiska butiker bommar igen eller med nöd och näppe håller sig flytande.

I Svea Ekonomis rapport, Digital försäljning till företag, som gjorts för tredje året i rad, har Novus frågat 500 företagare om vad de tror om framtiden för fysiska butiker i Sverige.

Resultaten visar att endast knappt var tionde tror att antalet fysiska butiker kommer öka. I stället tror de flesta på andra alternativ. Nästan var tredje skulle välja att öppna ett showroom om de startade en fysisk butik i dag, jämfört med sju procent som skulle välja en traditionell butik.

Var tionde skulle välja att ha ett fysiskt utlämningsställe.

Mycket kvar att göra

”Under de senaste åren har det pratats mycket om fysiska butikers vara eller icke vara. Men jag tror frågan mer bör formuleras som ’var kommer fysiska butiker vara relevanta?’. Fysiska butiker är främst beroende av en strategisk geografisk plats, vilket är en av de viktigaste faktorerna till hur framgångsrik butiken är eller blir. E-handeln blir därför allt mer central. Men många företag har en lång väg kvar att gå, säger Thomas Svensson, partner manager på Svea Ekonomi.

Var femte företag i undersökningen uppger att de i dagsläget har en fysisk butik. Och bara ett fåtal företag planerar åtgärder för sin försäljning till följd av att allt fler butiker fått stängas under den senaste tiden, elva procent svarar detta. En procent uppger att de kommer satsa mer på de fysiska
butikerna och lika många menar att de kommer stänga ner.

ANNONS
ANNONS

Nästan var tionde uppger i stället att de kommer satsa mer på digital försäljning.

Läs även: Gallerix gör comeback – nu som e-handlare [DagensPS.se] »