Stellantis säger upp alla sina återförsäljare i Europa och satsar på en ny affärsmodell med flermärkesförsäljning och mer e-handel.
Stellantis satsar på e-handel och säger upp återförsäljare
Mest läst i kategorin
Stellantis grundades tidigare i år när Groupe PSA och Fiat Chrysler Automobiles gick samman. Då lovade den nya jättekoncernen sina investerare att, i och med sammanslagningen, spara 5 miljarder euro varje år.
Då 7 procent av besparingarna ska komma från försäljningsverksamheter och allmänna utgifter kan man se satsningen på e-handel som ett första steg att göra besparingar och effektivisera, skriver Teknikens Värld.
Alla återförsäljaravtal sägs upp
Alla avtal med alla Stellantis 14 bilmärken har sagts upp, uppsägningstiden är två år. I Sverige drabbas återförsäljare av Abarth, Alfa Romeo, Citroën, DS Automobiles, Fiat, Fiat Professional, Peugeot, och Jeep.
För de stora marknaderna är uppsägningsdatum den 31 maj, men för svenska återförsäljare har ännu inget datum satts.
Återkommer med mer information
“Branschen genomgår stora förändringar med miljökrav och elektrifiering som kräver stora investeringar och vi behöver stå redo för de förändringar som förväntas ske när gruppundantaget uppdateras 2023. Samtidigt har konsumenternas köpbeteende förändras och vi behöver anpassa oss till att kunna erbjuda den bästa servicen för våra kunder”, säger Maria Johansson, PR-chef på Stellantis i Sverige, till Motorbranschen.
Hon säger vidare att Stellantis kommer återkomma med mer information om tidpunkt för uppsägning på mindre marknader, däribland Sverige.
Läs mer: Förändringarna att undvika: “60 procent skjuter sig i knät”
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.