Dagens PS
Detta är en sponsrad artikel

Förändringarna att undvika: “60 procent skjuter sig i knät”

E-handel
Ogenomtänkta och otestade förändringar i en e-handel kan bli en katastrof, enligt experterna.
ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD
Uppdaterad: 17 feb. 2022Publicerad: 10 maj 2021

60 procent av alla förändringar som görs på en e-handelssajt ger inga resultat eller gör saker sämre. 
“Magkänslan är död. Vi måste agera på data, och det är enklare än någonsin att göra det”, säger Lukas Rogvall på Symplify.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När en person ogillar en produkt eller upplevelse så är sannolikheten tio gånger högre att personen berättar det vidare till sina vänner, nära och kära än om personen är nöjd med produkten eller upplevelsen.

Victor Wennerholm. (Foto: ReDeal)

“Det här händer ju hela tiden, för alla varumärken, alla företag oavsett om man vill det eller inte. Typiskt sett så är vi mycket mer benägna att varna våra nära och kära för dåliga upplevelser än vi är att rekommendera positiva upplevelser”, säger Victor Wennerholm, vd på ReDeal som hjälper marknadsförare att nå vänkretsen till deras befintliga bästa kunder.

Kan få stora genomslag

Det är en av anledningarna till att man behöver vara ytterst försiktig med att förändra ett vinnande koncept om man till exempel driver en e-handel. Negativa förändringar kan få stora genomslag. 

“Folk spenderar miljoner på att skjuta sig själv i knät”

Lukas Rogvall

Lukas Rogvall. (Foto: Symplify)

ANNONS

Lukas Rogvall, expert på konverteringsoptimering på Symplify, säger att deras tester visar att bara 30-40 procent av förändringarna ger ett positivt resultat. 60 procent ger inga resultat alls, eller gör saker sämre. 

“Folk spenderar miljontals kronor på att skjuta sig själv i knät med 60 procent sannolikhet emot sig. Det är rätt sjukt ändå”, säger Lukas Rogvall.

Uppmaningen: Gör ett test

Lösningen är simpel – gör ett test och analysera resultatet innan förändringarna blir permanenta.

“Magkänslan är död. Vi måste agera på data, och det är enklare någonsin att göra det”, säger Lukas Rogvall.

Att jobba datadrivet är vägen till framgång

Victor Wennerholm håller med: 

“Att jobba datadrivet är vägen till framgång. Helt oavsett om man jobbar med marknadsföring eller optimeringen av en hemsida.” 

ANNONS

“Eller redaktionellt innehåll, för den delen”, säger Lukas och syftar på Dagens PS: “Vad ger klick på en artikel, vad ger nöjda kunder långsiktigt som gör att de fortsätter att läsa en tidning. Det handlar om att samla in och analysera data på rätt sätt.”

Läs mer: Bästa tipsen från e-handelsspecialisterna

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS / SPONSRAD
ANNONS / SPONSRAD

Detta är en artikel publicerad på uppdrag av en sponsor. Innehållet i dessa artiklar reflekterar inte Dagens PS eller redaktionens åsikter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS