E-handeln ökade med 36 procent i maj, jämfört med året innan. Andelen som e-handlade var 77 procent av svenskarna, vilket är kvar på samma höga nivå som under april, skriver Postnord i sin senaste e-barometer.
Fortsatt bra drag i svensk e-handel
![Medvinden fortsätter med oförminskad styrka för e-handeln. (Foto: TT)](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2020%2F06%2Feshopping.jpg&w=1200&q=75)
![Finwire](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2019%2F06%2Ffinwire-logo.png&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
Kläder och skor dominerar återigen för e-handlarna. Totalt har 43 procent shoppat produkter inom denna kategori, följt av skönhet och hälsa med 42 procent. Rollerna var ombytta i april.
Under coronakrisen har antalet e-handlade varor per konsument ökat men denna siffra har nu stabiliserats på en nivå med 2,9 försändelser i genomsnitt.
En sak som coronakrisen också medfört är att äldre ålderskategorier e-handlar i betydligt högre grad. Till exempel e-handlar numera 69 procent av kvinnorna i gruppen 65-79 år, vilket är i nivå med män i åldrarna 18 till 29.
![Finwire](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2019%2F06%2Ffinwire-logo.png&w=1200&q=75)
Nyheter producerade i samarbete med Finwire
![Finwire](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2019%2F06%2Ffinwire-logo.png&w=1200&q=75)
Nyheter producerade i samarbete med Finwire
![](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2024%2F04%2Funionen-egenforetagare_rgb_neg.png&w=1200&q=75)
Egen rådgivning för egenföretagare. För dig som är egenföretagare ser vardagen och arbetslivet lite annorlunda ut jämfört med en anställd. Därför har Unionen Egenföretagare en speciell medlemslinje för egenföretagare.