Svensk e-handel fortsätter klinga av med ett nytt tapp på 8 procent även under årets andra kvartal, visar nya siffror.
Därför fortsätter fallet för svensk e-handel


Mest läst i kategorin
Nedgången i svensk e-handel är därmed lika stor som under första kvartalet, konstaterar Postnord i sin dagsfärska E-barometer.
Enligt Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige, är den minskade e-handeln ett resultat av att Sverige är på väg in i en lågkonjunktur som gör att konsumenter håller hårdare i plånboken.
Det märks särskilt när det gäller konsumtion av sällanköpsvaror som elektronik, vitvaror och heminredningsartiklar, menar han.
“E-barometerns siffror speglar omvärldens påverkan på e-handeln i stort. E-handeln förändras från stora kvantiteter till specifika kvaliteter när konsumenterna blivit alltmer tydliga”, säger Mathias Krümmel i pressmeddelandet.
Svensk e-handel i Q2 i korthet:
• E-handelstillväxten under Q2 2022 var negativ och hamnade på -8 procent.
• Endast två kategorier har fått en positiv tillväxt nämligen Apoteksvaror som växte med 4 procent och Kläder och skor som växte med 1 procent.
• Dagligvaror har minskat mest (-28 procent) följt av sport och fritid (-12 procent), böcker och media ( -9 procent) under andra kvartalet.
• Nästan 4 av 10 e-handlande konsumenter har någon gång under senaste året avstått från att köpa en vara från en e-handlare för att de inte erbjöd önskvärt leveransalternativ.
• Intresset för paketboxar har ökat snabbt under senaste åren. Allt fler väljer att hämta ut sina paket i en paketbox. Jämfört med fjolåret är ökningen enligt Postnord 6 procentenheter, från 12 till 18 procent.
• 32 procent har betalat extra under det senaste året för att få varan levererad som man vill.
• 9 av 10 varor som returneras återvänder till sajten för att säljas igen, 9 procent förstörs.
Läs även: Överraskning: Negativt år för e-handel

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.