En förestående rättegång som rör vilseledande marknadsföring gör att Arla slutar att klimatkompensera sina produkter. 

ANNONS

Allt började med textslingan ”Netto noll klimatavtryck”. Ett budskap som Arla under 2019 tryckte upp på ekologiska förpackningar i ett försök att möta konkurrenter som Oatly och ett växande engagemang för klimatet.

Det resulterade i en rad anmälningar för vilseledande reklam från flera aktörer, däribland Konsumentsombudsmannen, som förra året stämde företaget för att ha överträtt marknadsföringslagen, rapporterar Sveriges Radio. 

Svårbegripligt budskap för konsument

Skälet till det är enligt Ida Nyström, processråd på Konsumentombudsmannen att Arlas slogan är vilseledande och långsökt.

”Vi menar att konsumenter inte riktigt förstår vad det här påståendet ”Netto noll klimatavtryck” innebär i praktiken. Bland annat så kan man få uppfattningen av att de här produkterna inte förändrar miljön och klimatet i någon bemärkelse”, säger hon till Sveriges Radio.

Trycket för stort på Arla

Synpunkter som Arla inte alls kan relatera till. Tvärtom anser Victoria Olsson hållbarhetschef på Arla att man skött kampanjen ”by the book.”

Likväl tycks trycket på klimatavtrycket ha blivit för stort för mjölkproducenten som nu slutar att klimatkompensera sina produkter. Tidigare i år avslutade slutade man även marknadsföra sina produkter under netto noll klimatavttryck.

Rättegången mot Arla inleds på tisdag.

ANNONS
ANNONS

Vill du läsa mer om svenska företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs även:Telias vd: Elkris spiller över på mobilräkning [Dagens PS]