Dagens PS slår nya rekord – med över 400 000 unika läsare på en vecka och över 2 miljoner sidvisningar har nyhetssajten vuxit över 200 procent på mindre än två år. 

ANNONS

Nyhetssajten Dagens PS (Dagens Pontus Schultz) startades redan 2004 av journalisten Pontus Schultz (1972-2012), tillsammans med Bengt Uggla och Peppe Engberg. De senaste åren har Dagens PS tagit nästa stora steg, vilket resulterat i en mycket kraftig ökning av såväl läsare som antal sidvisningar.

Den nya framgångssagan började årsskiftet 2019/2020 med ett ägarbyte och en stor förändringsprocess mot att bli betydligt mer datadrivna än andra nyhetsredaktioner.

”Vi har kunnat ta en stark position inom ekonomi och näringsliv genom arbetssätt som vi är ensamma om, där läsarna får det som är relevant för dom. Genom att presentera det som är relevant för läsarna ökar vi antalet sidvisningar”, säger Mikael Gullström, chefredaktör och ansvarig utgivare på Dagens PS, och fortsätter:

”När sedan allt fler tidningar inför betalväggar, så upptäcker allt fler att man får ett lika bra innehåll, utan att behöva betala för det, så har det bidragit till ett ökat läsande. Trenden med att allt fler artiklar läggs bakom betalväggar kommer fortsätta att gynna oss.”

Rekord
Rekord igen för Dagens PS. Över 2,1 miljoner lästa artiklar på en vecka.

Nu börjar effekten verkligen att synas. Sedan ägarbytet 2019 har Dagens PS vuxit med en bra bit över 200 procent, och i veckan slogs två nya rekord.

ANNONS
ANNONS

Dels landade statistiken på över 450 000 unika läsare på en vecka och som en effekt av det klev man även över ribban på 2 miljoner lästa artiklar på en vecka – med råge.

Den datadrivna strategin ger också resultat för Dagens PS kunder och partners. Mikael Gullström avslöjar att Dagens PS förutom trafikrekorden också växer rejält i omsättning.

Rekord antal läsare på Dagens PS
Över 450 000 unika läsare på en vecka.

”Tillsammans med flera unika möjligheter för annonsörer och sponsorer så har vi även växt kraftigt på intäktssidan. Vi gör det möjligt för annonsören att inte bara nå personer som är intresserad av deras erbjudande, utan också att kunna komma i kontakt med dessa. Det är vi ensamma om”, säger Mats Hedberg, vd på Dagens PS och fortsätter:

”På samma sätt som vi optimerar relevansen för våra läsare så gör vi detsamma för våra annonsörer och partners. Det blir verkligen vinn/vinn för både läsare och annonsörer. Vi fokuserar på relevant kommunikation för båda parter, istället för att skjuta med hagelbössan.”

Hur mycket kan Dagens PS växa?

ANNONS
ANNONS

”I det här segmentet finns en fysisk gräns som ligger omkring 1 miljon unika läsare per vecka. Där ligger branschens dominant Dagens Industri som nummer ett inom området. Vi är snart uppe i halva Dagens Industris storlek”, säger Mats Hedberg som själv arbetat där under en längre tid.

”Vi kan konstatera att vi vuxit ganska snabbt till den här storleken med en besättning som är en bråkdel av Dagens Industris hundratals anställda. Vi kommer inte ha möjlighet att utmana deras position, men vi är ett bra alternativ för de läsare som vill ha 80 procent av innehållet, men helt utan kostnad.”

Läs även: PS-familjen växer och blir relevantare [Dagens PS]