Bra att ha eller en ren tillgång? En gång en bristvara i många bolag seglar nu HR-rollen upp som en kraft att räkna med i styrelserummet.
Dolda maktfaktorn: Snart i ett styrelserum nära dig
Mest läst i kategorin
HR-specialist. HR-chef. HR-koordinator. HR-assistent. Kärt barn har många namn.
Ja, faktiskt nästan lika många chefshattar, då en HR-roll i dag förutsätter både operativt och strategiskt arbete.
Det kan ställas mot det mer traditionella HR-arbetet som initialt kretsade mest kring löner och avtal.
En arbetsbeskrivning som bara under de senaste två åren har utökats kraftigt. Inte minst med anledning av pandemin som satte fingret på den uppenbara bristen på HR-resurser.
Det följdes upp av krig, en global ekonomisk kris och en AI-revolution.
Nu har spelplanen följaktligen ritats om, medan jobbet har blivit större och svårare. En utveckling som samtidigt gläntat på dörren till styrelserummet, vilket bekräftas av en rapport från Equilar.
Fler HR-resurser i styrelsen
Här framgår det att antalet styrelseledamöter med HR-erfarenhet i Russell 3000-företag har ökat från 0,9 procent under 2022 till 1,1 procent 2023, skriver Fortune.
Samtidigt har antalet nyutnämnda styrelseledamöter med HR-erfarenhet sjunkit från 2,6 till 1,8 procent under samma tidsperiod, vilket motsvarar en minskning på 30,8 procent.
Senaste nytt
Tvetydigt?
Både ja och nej. Åtminstone om vi frågar Amit Batish, innehållsansvarig på Equilar, som inte vill sia om den uppenbara diskrepansen i resultatet.
En liten gissning för framtiden vågar han sig dock på.
“Det är uppenbart att företag värdesätter närvaron av HR-ledare och den expertis de tillför bordet”, säger han till Fortune.
Han spaning är således att andelen styrelseledamöter med HR-bakgrund kan komma att tillta – även under kommande 5 till 10 åren.
Fakta HR
HR står för “Human Resources” och handlar precis som namnet skvallrar om, att hantera de mänskliga resurserna inom ett företag.
De som arbetar inom HR, såsom HR-specialister och HR-chefer, fokuserar följaktligen på personalfrågor, såsom löner, avtal och upphandlingar, såväl som företagshälsa.
Arbetet rymmer även svåra samtal i samband med exempelvis uppsägningar och exit-samtal.
(Källa: Distansinstitutet/ Dagens PS)
Läs även:
Så överlever du som personalchef. Dagens PS
Läs också:
Lär dig ducka meningslösa möten. Dagens PS
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.