Är godsaker hemligheten bakom framgångsrika arbetsrelationer, eller förstör de bara medarbetarnas kostvanor?
Delikat strategi: Godsaker på arbetsplatsen
Mest läst i kategorin
Meghan Williams är HR-tjänsteman på ett distributionscenter för Sam’s Club i Houston-området i Texas, USA. Hon fyller alltid sitt skrivbord med choklad till julhelgen, det skriver Wall Street Journal.
Lättar upp stämningen
Ett bra utbud av godis har hjälpt henne att få kontakt med nya medarbetare som kommer förbi för att ta en smakbit och prata lite.
Hon menar att godsaker alltid kan vara till hjälp för att lätta upp stämningen, särkilt om du befinner dig i en mindre trevlig situation.
Ibland handlar kontorets godsaker om PR, det kan vara godsaker inslagna i papper med företagets logga eller slogan.
Att ge godsaker till kollegor och kunder kan även vara ett sätt att nätverka eller skapa värme i en situation som kan kännas obehaglig.
Senaste nytt
Bygger förtroende
Men de ändlösa frestelserna vi ställs inför vid den här tiden av året kan för en del kännas som dietsabotage.
Michelle Cardel, chef för klinisk forskning och nutrition på Viktväktarna föreslår att i stället ställa fram en fruktskål, eller lite snittar med grönsaker.
När vi delar mat med varandra, på arbetsplatsen eller på andra ställen, är det centrala att knyta an, det menar Sabrina Gregersen, forskningsassistent vid University of Kansas.
När hon tog sin doktorsexamen i psykologi studerade hon samtidigt mat och mänskliga relationer. Att dela mat handlar enligt henne om att bygga förtroende och de som delar med sig blir omtyckta.
“Du uppmuntrar människor att känna sig säkrare kopplade till dig”, förklarar hon för Wall Street Journal, och konstaterar att fredsavtal, genom historien, ofta åtföljts av erbjudanden om mat och dryck.
En ledarskapsstrategi
På jobbet kan godsaker användas för att avväpna eller få favörer.
När Tom Melville befordrades till exekutiv producent på New England Cable News 1995, började ta med sig godsaker till kontoret.
Han gjorde det eftersom en kameraman sade att han skulle lyckas som ledare om han tog hand om anställdas övertid, semester och måltider.
“Det är en ledarskapsstrategi. Vad säger man? Varje snäll handling är självisk i grunden”, säger han till Wall Street Journal.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Hund på jobbet – hetare än någonsin Dagens PS
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.