Dagens PS

Containerrederier står inför kollaps av marknaden

Containerfartyget MSC Maya i Göteborgs Hamn. Containerrederier kommer få problem då efterfrågan minskar och de kommer få kontrakt på lägre nivåer än de kör på i dag
Containerfartyget MSC Maya i Göteborgs Hamn. Containerrederier kommer få problem då efterfrågan minskar och de kommer få kontrakt på lägre nivåer än de kör på i dag. (Foto: TT)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 03 apr. 2023Publicerad: 03 apr. 2023

Containerrederier kör fortfarande på tidigare ingångna långtidskontrakt som är väldigt lukrativa, nya kontrakt på mycket lägre nivåer är dock på gång.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under covid-19-pandemin var containerfrakter till sjöss eftertraktade, men det har ändrat sig under det senaste året, det rapporterar norska E24.

Priserna faller under året

Först sjönk priserna på korttidskontakt, sedan började även priserna på längre kontrakt falla. I prisindex för längre kontrakt är nivån dock totalt sett fortfarande hög.

Patrik Berglund, vd för det norska analysbolaget Xeneta, anser att det kan ge en missvisande bild av situationen på marknaden för sjöfart.

ANNONS

Senaste nytt

Nya kontrakt ger dramatisk bild

Han manar att det är bra att titta både på gamla och på nya långtidskontrakt för att få en bild av vad rederierna tjänar i dag och hur de kommer att klara sig ekonomiskt.

“Men bilden blir mer dramatisk om man bara tittar på nya kontrakt, det målar upp en betydligt dystrare bild än om man tar med till exempel nuvarande kontrakt som har ett halvår kvar”, säger Patrik Berglund till E24.

Flera containerrederier har presenterat starka resultatsiffror på grund av tidigare kontrakt som fortfarande gäller, men när de ska förnyas tror Patrik Berglund att det blir tunga förhandlingar.

ANNONS

Fler fartyg men lägre volym

Samtidigt kommer nu fler containerfartyg finnas på marknaden efter orderboomen 2021.

Patrik Berglund säger att kunder som Xeneta samarbetar med varnar för att en mycket lägre volym i framtiden kommer transporteras med container till sjöss och han menar att rederierna förstör för sig själva.

Få containerrederier reducerar kapacitet

“Maersk är aggressiva med att ta bort kapacitet från marknaden, men de andra är inte lika proaktiva. Då undergräver de marknaden”, säger han till E24.

Han tycker att det är ett mysterium att det är så få rederier som tar bort kapacitet och tycker att de borde ha gjort det mycket tidigare samt att de hela tiden har varit för långsamma.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS