Containerfartyget MSC Maya i Göteborgs Hamn. Containerrederier kommer få problem då efterfrågan minskar och de kommer få kontrakt på lägre nivåer än de kör på i dag. (Foto: TT)
Under covid-19-pandemin var containerfrakter till sjöss eftertraktade, men det har ändrat sig under det senaste året, det rapporterar norska E24.
Priserna faller under året
Först sjönk priserna på korttidskontakt, sedan började även priserna på längre kontrakt falla. I prisindex för längre kontrakt är nivån dock totalt sett fortfarande hög.
Patrik Berglund, vd för det norska analysbolaget Xeneta, anser att det kan ge en missvisande bild av situationen på marknaden för sjöfart.
ANNONS
Senaste nytt
PS Partner
Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"
Efter ett tufft kvartal med fallande omsättning och tekniska bakslag blickar Relevance Communication Nordic framåt. Med nyckelrekryteringar, en slimmad verksamhet och ett tydligare fokus ser vd Fredrik Lundberg en vändning i sikte. Q3 var svagt, det medger Fredrik Lundberg utan omsvep. Omsättningen föll och resultatet blev därefter. Men bakom siffrorna pågår en transformation som enligt …
Traditionella byggprojekt tar tid, kräver stora investeringar och förutsätter stabila behov över lång tid. I verkligheten rör sig utvecklingen snabbare än så. För att möta förändringar inom skola, industri och offentlig sektor väljer allt fler aktörer att se modulära byggnader som en lösning för ökad flexibilitet. Det är inte bara en cirkulär lösning som både …
Han manar att det är bra att titta både på gamla och på nya långtidskontrakt för att få en bild av vad rederierna tjänar i dag och hur de kommer att klara sig ekonomiskt.
“Men bilden blir mer dramatisk om man bara tittar på nya kontrakt, det målar upp en betydligt dystrare bild än om man tar med till exempel nuvarande kontrakt som har ett halvår kvar”, säger Patrik Berglund till E24.
Flera containerrederier har presenterat starka resultatsiffror på grund av tidigare kontrakt som fortfarande gäller, men när de ska förnyas tror Patrik Berglund att det blir tunga förhandlingar.
Fler fartyg men lägre volym
ANNONS
Samtidigt kommer nu fler containerfartyg finnas på marknaden efter orderboomen 2021.
Patrik Berglund säger att kunder som Xeneta samarbetar med varnar för att en mycket lägre volym i framtiden kommer transporteras med container till sjöss och han menar att rederierna förstör för sig själva.
Få containerrederier reducerar kapacitet
“Maersk är aggressiva med att ta bort kapacitet från marknaden, men de andra är inte lika proaktiva. Då undergräver de marknaden”, säger han till E24.
Han tycker att det är ett mysterium att det är så få rederier som tar bort kapacitet och tycker att de borde ha gjort det mycket tidigare samt att de hela tiden har varit för långsamma.
“Förhoppningen för rederierna är att marknaden ska börja vända, men det har jag svårt att se. Vår kundbas är tydlig med att de ska transportera mindre volymer och ser man till makrobilden som trots allt driver konsumtionen är den fortfarande svag, säger han till E24.