Chefsekonom: Biden bra för svenska företag

Uppdaterad: 21 jan. 2021Publicerad: 21 jan. 2021
"Det finns en god förutsättning för svenska företag att positionera sig ännu mer på den amerikanska marknaden nu", säger Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden. (Foto: TT)
"Det finns en god förutsättning för svenska företag att positionera sig ännu mer på den amerikanska marknaden nu", säger Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden. (Foto: TT)

“Det finns en god förutsättning för svenska företag att positionera sig ännu mer på den amerikanska marknaden nu”, säger Lena Sellgren, chefsekonom på Business Sweden, till SvD.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Såväl verkstadsbjässar som underleverantörer kan dra fördel av Biden som ny president i USA, tror Sellgren och pekar bland annat på landets återanslutning till Parisavtalet och planerade amerikanska infrastruktursatsningar.

“Det är positivt att USA går tillbaka till Parisavtalet, och att en grön omställning väntar. Det är positivt, eftersom vi har en konkurrenskraft bland våra svenska företag inom området”, resonerar chefsekonomen på Business Sweden.

Även Günther Mårder, vd för Företagarna, tror att svenska företag kan gynnas om gröna investeringar nu tar fart, eftersom svenska företag anses bättre än genomsnittet i världen på det.

Han ser också en ännu ljusare framtid för svenska exportjättar som exempelvis Atlas Copco och Sandvik.

“Det skapas mängder av nya uppdrag när de stora företagen vinner kontrakt på den amerikanska marknaden, även efterfrågan på tjänster växer”, säger Günther Mårder i SvD-artikeln.

Läs mer här.

Läs även: Kinaägda Volvo Cars hoppas på ökad frihandel »

ANNONS
ANNONS
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier.

ANNONS

Senaste nytt

ANNONS