Dagens PS

Bankernas relationer med kunderna stukad

banker
Både företagskunder och privatkunder är mindre nöjda med sina banker, visar nya mätningen från Svenskt Kvalitetsindex. (Foto: Jessica Gow/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 15 sep. 2025Publicerad: 15 sep. 2025

Kundnöjdheten både hos företag och privatkunder sjunker gentemot bankerna. ”Passiva råd äventyrar förtroendet”, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter en uppgång i fjol är kundernas nöjdhet med bankerna nu klart naggat i kanten.

Både företag och privata kunder är mindre nöjda, framgår det i Svenskt Kvalitetsindex mätning i år, SKI Bank 2025.

ANNONS

”Vi ser tydligt att kundrelationerna satts på prov under året”, säger Johan Parmler i ett pressmeddelande och menar att banksektorn måste agera mer proaktivt och kunna ge personlig rådgivning i en tid som präglas av stor osäkerhet.

“Räcker inte att erbjuda digitala tjänster”

”I den verklighet vi lever i räcker det inte med att erbjuda bra digitala tjänster. Det är aktivitet som räknas”, säger Parmler och pekar på vårens börsoro, det fortsatta kriget i Ukraina och tullosäkerheten.

Förra året kunde bankerna surfa på att inflationen gick ner och att räntorna sänktes.

Det bidrog inte bara till en viss ekonomisk återhämtning där och då, det fick kunderna att andas optimism.

Men nu är det ekonomiska läget inte lika gynnsamt, samtidigt som bankerna inte uppträder som kunderna önskar, det vill säga som vägvisare i svårare tider.

ANNONS

Senaste nytt

Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025

Företagens betyg på bankerna lägre

ANNONS

Bland företagen märks en mindre kundnöjdhet med banksektorn i flera branscher.

”Många företagskunder upplever en distans som spär på oron”, säger Johan Parmler och framhåller att bankerna måste bli bättre på att prioritera personlig kontakt med företagskunderna.

När det kommer till bankbedrägerier, som drabbar både företag och privatkunder, står bankerna inför utmaningar att hantera detta bättre, även om hanteringen i stort sett får godkänt.

”Att öka kundernas beredskap är centralt, både för att minska risken för bedrägeri och för att stärka kundernas trygghet och förtroende. Här gäller det att hitta rätt balans och kombinera säkra system med tydlig information och verktyg för kunderna”.

Här får bankerna också underkänt

Banksektorn får underkänt när det gäller information om hållbarhetsarbetet, endast 9 procent av kunderna uppger att de fått relevant information om det.

Kunderna efterlyser också lokal banknärhet, vilket stått högt upp på listan i många år.

När privatkunderna rankar bankerna hamnar sparbankerna högst, därefter kommer Länsförsäkringar.

Även företagskunder rankar sparbankerna i topp, tätt följt av Nordea och Handelsbanken.

ANNONS

Ingen bank når över 75 på SKI:s skala, gränsen för ”mycket nöjda kunder”, men samtidigt är ingen aktör under 60, vilket är gränsen för missnöjda kunder. Årets branschmedel är index 66,2.

Så såg det ut då med: Här är Sveriges bästa bank DagensPS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
Ledarskapsevent - Beteendeförändring

Astrakan logo

Hur förändrar man beteenden? Emma Holmgren delar med sig av en forskningsbaserad modell för att skapa nya vanor.


Läs mer och boka
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS