Dagens PS

Amazon utmanas på hemmaplan av Kina-jätte

Amazon utmanas av kinesisk e-handlare i USA
Kinesiska e-handelsjätten Pinduoduo satsar på marknaden utanför Kina – med USA som huvudmål. Foto: TT
Mia Jacobs
Mia Jacobs
Uppdaterad: 25 aug. 2022Publicerad: 25 aug. 2022

Amazon får konkurrens på hemmaplan av Kinas e-handelsjätte, Pinduoduo. Nu satsar man på den internationella marknaden – med USA som huvudmål

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Amazon sitter på tronen när det gäller e-handel i USA, men nu utmanas jätten av kinesiska uppstickaren Pinduoduo. Det kinesiska e-handelsföretaget kom sent in i racet, grundat 2015. Trots det har företaget klättrat stadigt på techbolagslistan genom nya grepp, skriver Fortune.

Fördubblad omsättning

Sociala element, dataspelsliknande inslag och en nyskapande gruppköpsplattform gör företaget populärt i hemlandet. Kunderna får välja på att köpa varor direkt, eller tillsammans med vänner i större mängd direkt från tillverkarna. Större köp ger mindre pris, och Pinduoduo växer.

Från 2020 har företaget fördubblat omsättningen, trots covid-nedstängningarna. Enligt företaget har man 882 miljoner aktiva kunder i Kina. Det är nästan i nivå med Alibababas 903 miljoner.

Rasar med 75 procent

Inget gott som inte har något ont med sig: Pinduoduo klarar sig inte undan kinesiska myndigheters granskning av techbolag. Aktierna har rasat över 75 procent på New York-börsens tekniktunga Nasdaq sedan februari 2021. Företaget värderas i februari 2021 till 241 miljarder dollar ( drygt 2 500 miljarder kronor) – i dag är värdet 60 miljarder (drygt 634 miljarder).

Satsningen på en internationell marknad, med USA som huvudmål, kommer efter att marknaden i Kina krymper. Nyheten om satsningen avslöjas av anonyma källor, uppger Bloomberg.

Amazon har svaga punkter

ANNONS

Pinduoduo spår en tillväxt på 2,5 procent för andra kvartalet i år, till skillnad från jättar som Alibaba, som rapporterar den första minskningen någonsin, skriver Bloomberg.

“Shein och Pinduoduo har mycket gemensamt, PDD har fantastiska knep för att öka efterfrågan, men vad de verkligen lyckas med är att dra fördel av tillgångssidan”, säger Rui Ma, kinesisk techanalytiker, enligt Fortune. “Satsningen på USA-marknaden är ambitiös, men det är också så att Amazon har tydliga svagheter, som modesidan, som gjort framgångssagor som Shein möjliga.”

Läs även: Har techjättarna nått toppen? 

Läs även: Revolution Race kollapsar på börsen efter vd-avhopp 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Mia Jacobs
Mia Jacobs

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS