De amerikanska techjättarna har trotsat alla kända ekonomiska lagar för tillväxt. Men nu frågar sig fler om de nått gränsen – och om eran av big techs exceptionella tillväxt är över.

ANNONS

I den digitala världens kan fysikens lagar upphävas varje gång programmeraren får ett infall. På samma sätt har high tech-företagens arkitekter tyckts kunna göra, skriver The Economist i en analys.

Sedan 2005 har den digitala andelen av USA:s BNP ökat med en tredjedel och är idag 10 procent:
De fem stora – Meta, Alphabet, Amazon, Microsoft och Apple, den kvintett som brukar kallas ”Maama” – har till och med slagit den tillväxten.

Sanslös tillväxt för techjättarna

De fem giganterna har i snitt ökat sina intäkter och vinster med nästan 20 procent per år det senaste decenniet – samtidigt som BNP i snitt ökat mindre än 4 procent per år.
Och när Covid-19 under några år trängde ihop vårt fysiska utrymme berikade det samtidigt det digitala och gav high tech-bolag vinster som aldrig förr, konstaterar The Economist.

Nu har något hänt. Tekniktunga Nasdaqs index har fallit med en fjärdedel sedan januari. Året har fått de fem jättarna att känna av verkligheten och det tuffa läget.

Backar för första gången

26 juli redovisade Alphabet sin sämsta tillväxt under ett kvartal sedan inledningen av pandemin. Dagen därpå rapporterade Meta att försäljningen sjönk för första gången någonsin.

ANNONS
ANNONS

Amerikas teknologigiganter måste plötsligt kämpa med krafter som länge har plågat vd:ar i den gamla ekonomin: besvärliga leveranskedjor, protektionism, brist på arbetskraft och konkurrens. För Maama är detta något av en nyhet. Det är bäst att deras chefer vänjer sig vid detta, påpekar The Economist.

Varnar för minskning för techjättarna

I april varnade Apple för att dess intäkter skulle bli 4-8 miljarder lägre än väntat, framförallt på grund av problem med leveranskedjan i Kina. Samtidigt uppstår ett större hot på sikt när såväl EU som exempelvis Indien sätter upp nya skydd för sina medborgare och kräver insatser och skatter av de digitala jättarna.

Det är ett bekymmer för Alphabet, Meta och Microsoft, som åtminstone utanför Kinas med dess brandväggar, inte är vana att stöta på hinder för sina digitala erbjudanden, skriver The Economist.

Svårt hitta talangerna

Maamas totala arbetsstyrka har dessutom vuxit nästan sju gånger de senaste tio åren och uppgår idag till 2,2 miljoner medarbetare. Nu möter man samtidigt hårdare konkurrens om arbetskraften från andra branscher samtidigt som det rent konkret blivit svårare att hitta talangerna.

Nästa problem Maama och andra har att hantera är det faktum att deras företag liksom digitalisering i stort beter sig som övriga cykliska branscher.
Digitala annonser ansågs, som ett exempel en gång immuna mot konjunkturcykler men följer nu samma cykliska banor.

ANNONS
ANNONS

Nu försöker bolagen hitta nya marknader, där ett exempel är Amazons köp för 3,9 miljarder dollar under juli av One Medical, en amerikansk vårdgivare och en bransch där jättarna fortfarande ser en ”underdigitalisering”.

Kanske kan de ”trolla fram en helt ny marknad, som Apple gjorde med iPhones appekonomi”, skriver The Economist. – Men tills det händer är förmodligen eran av storteknologisk exceptionell tillväxt över, är den avslutande slutsatsen.

Läs mer: Kursslaktade aktier köps till reapris [Dagens PS]